طرح اختلاط بتن چیست؟

اختلاط بتن شامل فرایند آماده سازی است که در آن ترکیبی از مواد باعث ایجاد مقاومت و دوام لازم برای ساختار بتن می‌شوند. از آنجا که هر ماده‌ ای در اختلاط دارای خصوصیات مختلفی است، ایجاد یک ترکیب عالی برای بتن کار ساده‌ ای نیست. ضروری است مقدار مورد نیاز مواد تشکیل دهنده بتن برای تعیین خصوصیات فیزیکی و ظرفیت باربری بتن مورد بررسی قرار گیرند. برای درک بهتر مفهوم طرح اختلاط بتن و اهمیت آن در تولید بتن مناسب، با ما همراه باشید.

هدف از طرح اختلاط بتن

طراحی اختلاط بتن از نظر اقتصادی متناسب با مواد تشکیل دهنده بتن برای مقاومت و دوام بهتر بر اساس نوع پروژه است. اگرچه اختلاط بتن اسمی ممکن است مقدار سیمان بیشتری داشته باشد اما وقتی مخلوط طراحی می‌شود، تناسبات حاصل از طراحی اختلاط بتن از نظر مقاومت آن‌ ها با کمک آزمایشات مقاومت فشاری روی مکعب‌ ها و استوانه‌ های بتن آزمایش شود.

یک طرح اختلاط خوب اطمینان می‌دهد که ساختار نهایی (ساختمان، پل یا سد) از استحکام بالایی برخوردار است. مقاومت، دوام و کارآیی معیارهای اصلی هستند که باید قبل از طرح اختلاط بتن مورد بررسی قرار گیرند. نسبت آب به سیمان و نسبت سنگدانه به سیمان، اصلی‌ ترین عواملی هستند که بر خصوصیات بتن تأثیر می‌گذارند.

بنابراین طرح اختلاط فرآیندی برای یافتن مناسب‌ ترین نسبت‌ ها بین آب، سیمان، سنگدانه ریز، سنگدانه درشت است. هدف از طرح اختلاط، تصمیم گیری در مورد نسبت موادی است که بتن را با خواص مورد نیاز تولید می‌کند. نسبت‌های اختلاط باید به گونه‌ ای انتخاب شوند که بتوان آن را به راحتی برای هدف مورد نظر تولید کرد.

بتن تازه باید آنقدر سیال باشد که بتواند قالب را پُر کند و آرماتور را کاملاً احاطه نماید، همچنین بتن سخت شده باید مقاومت و دوام لازم را داشته باشد. همۀ کارخانه های تولید بتن آماده در تلاش هستند تا نسبت مناسبی از مواد تشکیل دهنده بتن را پیدا کنند تا مقاومت بتن، دوام، کارآیی و سایر خواص مطلوب آن‌ ها را بهینه سازی کنند. بهینه سازی بتن برای اطمینان از صرف هزینه کم و حفظ مقاومت بالای بتن است.

انتخاب بهترین طرح اختلاط بتن

طرح اختلاط بتن می‌ تواند پیچیده باشد! انتخاب مواد تشکیل دهنده بتن به نیازهای پروژه بستگی دارد. طراحی با تعیین نیازهای بتن آغاز می‌شود. در این الزامات، شرایط آب و هوایی که بتن در معرض کار قرار دارد و مقاومت مورد نیاز در نظر گرفته می‌شوند.

مقاومت فشاری بتن با گرفتن نمونه‌ های استاندارد استوانه‌ ای یا مستطیلی تعیین می‌شود. از هزینه مواد افزودنی و سنگدانه‌ های مختلف گرفته تا موارد مربوط به شرینکیج و روانی برای بتن ریزی راحت بتن، بسیاری از فاکتورها باید مورد توجه قرار گیرند.

سپس مخلوطی با استفاده از سیمان، سنگدانه‌ های درشت و ریز (شن و ماسه)، آب و مواد افزودنی طراحی می‌شوند. روش اختلاط و همچنین شرایطی که ممکن است در آن بتن ریخته شود نیز باید تعیین شوند.

انواع مختلفی از بتن برای کاربردهای تخصصی تولید می‌شوند. اختلاط‌ های بتن را می‌ توان با استفاده از برنامه‌ های نرم افزاری نیز طراحی کرد. چنین نرم افزارهایی فرصتی را برای کاربر فراهم می‌کنند تا روش ترجیحی خود را در طراحی اختلاط انتخاب کرده و داده‌ های متریال را وارد کند تا به طرح اختلاط مناسب خود برسد.

مشخصات طرح اختلاط بتن

نسبت آب به سیمان پایین و استفاده از دود سیلیس باعث می‌ شود که مخلوط‌ های بتنی به طور قابل توجهی روانی کمی داشته باشند که این به ویژه در بتن با مقاومت بالا ضروری است. برای جبران کاهش کارایی، معمولاً فوق روان کننده‌ ها به مخلوط‌ های با مقاومت بالا اضافه می‌شوند.

سنگدانه‌ ها باید با دقت برای مخلوط‌ هایی با مقاومت بالا انتخاب شوند زیرا سنگدانه‌ های ضعیف‌ تر ممکن است مقاومت کافی در برابر بارهای تحمیل شده بر بتن را نداشته باشند و باعث کاهش مقاومت نهایی بتن شوند. بهترین طرح اختلاط بتن، طرحی است که تمام جنبه‌ هایی که برای آن طراحی شده است را برآورده کند.

سه مشخصه اصلی یک طرح اختلاط خوب به شرح زیر است :

  • مقاومت فشاری : مقاومت 95 درصد مکعب ریخته شده پس از 28 روز عمل آوری باید بیشتر از مقاومت مشخصه‌ای باشد که بتن برای آن طراحی شده است.
  • قابلیت بتن ریزی : نحوه حمل و ریختن بتن نشان دهنده میزان روانی و کارآیی بتن است. در یک طرح اختلاط خوب باید روانی بتن در نظر گرفته شود.
  • دوام بالا : بتن باید از دوام کافی برخوردار باشد تا با شرایط سخت جوی که برای آن طراحی شده است روبرو شود.

این‌ ها خصوصیات اصلی در نظر گرفته شده در هنگام طرح اختلاط بتن هستند و بتنی که با چنین شرایطی طراحی شده باشد، می‌تواند بهترین طرح اختلاط را داشته باشد. طراحی اختلاط بتن به گرید آن بستگی دارد. با توجه به مقاومت فشاری مورد نیاز، حداقل عیار بتن در طرح اختلاط مهم است.

عوامل موثر در طرح اختلاط بتن

عوامل مختلف بر طرح اختلاط تأثیر می‌گذراند که عبارتند از :

مقاومت فشاری

یکی از مهم‌ترین خصوصیات بتن در تعیین طرح اختلاط است. میانگین مقاومت فشاری مورد نیاز در یک سن خاص، معمولاً 28 روز است که نسبت اسمی آب و سیمان مخلوط را تعیین می‌کند. عامل دیگر موثر بر مقاومت بتن در یک سن مشخص و در دمای تعیین شده پخت، درجه تراکم است.

کارآیی و روانی

درجه کارآیی به سه عامل از جمله اندازه مقطع عضو بتنی، میزان آرماتور و روش تراکم مورد استفاده بستگی دارد. برای اعضای باریک و پیچیده با گوشه‌ های متعدد یا قطعات غیر قابل دسترسی، بتن باید کارآیی بالایی داشته باشد تا بتوان بتن ریزی و سپس عمل آوری را به ‌راحتی انجام داد.

ماندگاری و دوام

دوام بتن، مقاومت آن در برابر شرایط تهاجمی محیط است. بتن با مقاومت بالا معمولاً دوام بیشتری نسبت به بتن با مقاومت کم دارد. در شرایطی که مقاومت زیاد لازم نیست اما شرایط بتن ریزی در آب و هوای نامناسب وجود دارد، دوام بالا از اهمیت حیاتی برخوردار خواهد بود. دوام مورد نظر در این حالت براساس نسبت آب و سیمان تعیین می‌شود.

نسبت سنگندانه‌ ها

سنگدانه های بتن

سنگدانه های بتن

نسبت سنگدانه در طرح اختلاط مهم است. هر چه نسبت شن به ماسه افزایش پیدا کند، نیاز آب سنگدانه‌ ها بیشتر می‌شود، در نتیجه کارآیی کاهش پیدا می‌کند. اگر ماسه در مخلوط بتنی افزایش یابد، مخلوط از روانی بیشتری برخوردار است. بافت زبر و تیز گوشه بودن شن نیز کارآیی را کاهش می‌دهد. در یک طرح اختلاط خوب بهتر است از تمام اندازه های شن و ماسه استفاده شود تا مخلوط بتنی یکپارچگی و همگنی بالایی داشته باشد.

کنترل کیفیت

میزان کیفیت را می‌ توان با تغییرات نتایج آزمایش از نظر آماری تخمین زد. کنترل کیفیت به نحوه بتن ریزی، ویبره زدن و در نهایت عمل آوری بتن بستگی دارد. هر چه بتن بعد از ریخته شدن تحت نظارت دقیق تری باشد، کنترل کیفیت بالاتر خواهد بود و در نتیجه بتن تولیدی همان محصولی خواهد بود که در نقشه‌ های اجرایی محاسبه شده است.

دیگر عوامل مؤثر در طرح اختلاط بتن عبارتند از :

  • انتخاب سیمان : انتخاب سیمان بسته به نوع پروژه و شرایط آب و هوایی متفاوت است. سیمان باید قبل از استفاده در طرح اختلاط، از نظر عملکرد مورد نیاز بررسی شود.
  • نوع آب : هر آبی که برای طراحی اختلاط بتن استفاده می‌شود، باید قبل از استفاده آزمایش شده تا اطمینان حاصل شود که در محدوده آب مورد نیاز بتن تأمین شده است. آب آشامیدنی بهترین نوع آب در استفاده از بتن است
  • نسبت آب به سیمان : نسبت آب به سیمان باید از نظر سازگاری، گیرش اولیه و نهایی، سالم بودن سیمان، کارآیی، افت بتن و ضریب تراکم آزمایش شود.

کلام آخر

طراحی طرح اختلاط بتن با توجه به خصوصیات مواد تشکیل دهنده بسیار متفاوت خواهد بود. شرایط حاکم در محل کار و نیازهای مختلف پروژه، همگی در طرح اختلاط مؤثر هستند. مقادیر خصوصیات فیزیکی به دست آمده پس از آزمایش، به عنوان مبنایی برای کلیه ملاحظات طرح اختلاط استفاده خواهند شد. این مهم باعث می‌شود که ساختار نهایی سالم باشد و از خرابی احتمالی عضو بتنی تحت عوامل مختلف مانند زلزله جلوگیری کند. طرح اختلاط باید توسط مهندسین اجرایی و به صورت مهندسی انجام شود.

 

منابع :

https://happho.com//

https://www.constrofacilitator.com//