قیمت بتن آماده چقدر است؟

آماده‌سازی بتن در محل اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی کاری دشوار است که به فضای کافی و نیروی کار قابل توجهی نیاز دارد. به‌همین دلیل امروزه اکثر پیمانکاران و سازندگان بنا از بتن آماده استفاده می‌کنند. بتن آماده (Ready-mix concrete) یا RMC نوعی بتن است که در فضای کارگاهی مخصوص یا در کارخانجات سیمان تولید و به سپس توسط کامیون‌های مخصوص حمل بتن به محل اجرای پروژه منتقل می‌شود. تعیین قیمت بتن آماده، دغدغه بسیاری از پیمانکاران و سازندگان است. به‌همین دلیل در این مطلب با عوامل موثر بر قیمت این نوع از بتن آشنا می‌شویم. همچنین ما در مجموعه بتن پارس زاگرس، قبلا امکان خرید آنلاین بتن را به وب سایت پارس زاگرس اضافه کرده ایم که از صفحه خرید بتن آماده در دسترس شما قرار دارد.

مزایای استفاده از بتن آماده

اولین بتن آماده در دهه 1930 میلادی تاسیس شد. استفاده از این بتن‌ها اما با گسترش پروژه‌های ساختمانی در سراسر دنیا از دهه 80 میلادی افزایش یافت. تولید این بتن‌ها در مخازن بزرگ این امکان را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد که بنابر نیازهای خریدار بتن و نوع پروژه، بتن آماده را در نسبت‌هایی دقیق تولید کنند.

برخی از مزایای دیگر این نوع از بتن را با هم مرور می‌کنیم:

  • امکان خرید و فروش بتن میکس شده در واحد حجم
  • امکان تحویل بتن بر اساس برنامه‌ریزی زمانی
  • امکان ارسال بتن به موقعیت‌های مکانی گوناگون دور و نزدیک
  • صرفه‌جویی در مصرف بتن به‌دلیل وجود یک برنامه زمانی و نیز پمپاژ آن مستقیم از کامیون
  • کاهش هزینه نظارت بر فرآیندهای پروژه
  • کاهش هزینه نیروی کار
  • کنترل دقیق و کامپیوتری سنگدانه‌های شن، ماسه و آب مطابق با برنامه‌های استاندارد
  • به حداقل رساندن هدر رفت سیمان
  • کاهش آلودگی‌های ناشی از میکس بتن در محل
  • کاهش زمان اجرای پروژه و در نتیجه صرفه‌جویی در تمام جنبه‌ها
  • کنترل صحیح و صرفه‌جویی در استفاده از مواد خام

بتن آماده

تفاوت قیمت بتن آماده و هزینه‌های آماده‌سازی بتن در محل پروژه

بسیاری از پیمانکاران در زمان مشاوره با حسابداران پروژه و نیز سرمایه‌گذاران در دوراهی انتخاب بین گزینه‌های خرید بتن آماده و آماده‌سازی بتن در محل پروژه قرار می‌گیرند. عموما این تردید‌ها به‌دلیل تفاوت قیمت در این دو روش است. همچنین شما می‌توانید در صفحه “خرید بتن آماده” اطلاعات مورد نیاز از خرید بتن را مشاهده نمایید.

در زمان تصمیم‌گیری، اشتباه پیمانکاران کم‌تجربه در این است که برای مثال برای برآورد هزینه‌های آماده‌سازی بتن در محل پروژه، تنها هزینه مواد اولیه را در نظر می‌گیرند. این در حالی است که هزینه‌های دیگری نیز در این روش وجود دارند. ملموس‌ترین این هزینه‌ها، هزینه کارگر برای آماده‌سازی است؛ اما این فقط یک مورد است.

آماده‌سازی بتن در محل پروژه، زمان اجرای پروژه را تعویق می‌اندازد، بهره‌وری را کاهش می‌دهد، هدررفت بسیار زیادی دارد و … . در صورتی که همه این عوامل را در کنار هم بگذارید، خواهید دید استفاده از بتن آماده با وجود قیمت بیشتر، اتفاقا بسیار مقرون‌به‌صرفه است و از همه مهم‌تر این‌که از کیفیت بسیار بیشتری نیز برخوردار است.

قیمت بتن آماده

برای دریافت بهترین قیمت بتن آماده، باید چند مورد را بررسی کنید. برنامه ریزی برای هر احتمال حیاتی است تا بتن هدر نرود و در نهایت در هزینه‌های شما صرفه جویی شود. بتن آماده بر حسب حجم فروخته می‌شود، بنابراین محاسبه دقیق حجم بتن پروژه اولین گام ضروری است.

قیمت بتن آماده به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله محل پروژه که تاثیر مستقیم در قیمت نهایی بتن دارد. اگر هزینه‌های تحویل را در نظر نگیرید، قیمت بتن می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود. مهم است که با تامین کنندگان در مورد نیازهای خود صحبت کنید و آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین زمان تحویل را تعیین نمایید.

برای اینکه زمان ‌بندی تا حد امکان کارآمد باشد، شرکت‌ها نمی‌خواهند برای مدت طولانی در محل منتظر بمانند. تخلیه هر متر مکعب حدود پنج دقیقه طول می‌کشد و به طور کلی 10 دقیقه اضافی برای آماده ‌سازی لازم است و هر تاخیری می‌تواند منجر به هزینه‌های اضافی شود.

چه عواملی بر قیمت بتن آماده تأثیر می‌گذارد؟

قیمت‌گذاری روی بتن آماده به عوامل گوناگونی بستگی دارد و کاری تخصصی است که توسط مهندسان و با نظارت و موافقت انجمن‌های صنفی انجام می‌شود. تفاوت این قیمت‌گذاری با روش آماده‌سازی بتن در محل پروژه در این است که غیر از مواد اولیه، عوامل متنوعی در تعیین قیمت بتن آماده تاثیرگذار هستند. برای مثال فرآیند تولید و کنترل کیفیت از جمله این عوامل هستند. تمامی عوامل موثر بر تعیین قیمت این نوع از بتن را با هم بررسی می‌کنیم.

هزینه‌های کنترل کیفیت بتن و آزمایشگاه

کنترل کیفیت بتن آماده در آزمایشگاه‌های مخصوص این کار انجام می‎‎‌شود. این روند دارای تست‌های متعددی است و این اطمینان را ایجاد می‌کند بتن تولید شده دارای بالاترین کیفیت ممکن بر اساس نیازهای پروژه است. یک نکته مهم در این زمینه این است که برای مثال ترکیب بتن و استانداردهای آن در ساخت پل‌ها با ترکیب بتن مورد استفاده از پروژه‌های ساختمانی تفاوت دارد. هزینه تست‌های لازم برای اطمینان از مقاومت بتن و کارایی آن یکی از عوامل موثر بر قیمت بتن آماده است.

با برخی از تست‌های مورد نیاز برای اطمینان از کیفیت بتن آماده آشنا می‌شویم:

  • تست نمونه‌برداری (Sampling)
  • تست اسلامپ (Slump Test)
  • تست حرارت (Temperature Measurement)
  • تست چگالی ظاهری و بازده (Bulk Density and Yield)
  • تست فشار (Pressure Method)
  • تست حجم (Volumetric Method)

بتن ریزی بتن آماده

هزینه مواد اولیه بتن آماده

تنها بخش هزینه‌های مشترک بین بتن آماده و روش آماده‌سازی بتن در محل پروژه، هزینه‌های تامین مواد اولیه بتن است. مواد سازنده بتن شامل چهار گروه می‌شوند: آب، سیمان، مصالح سنگی و مواد افزودنی. هزینه مواد افزودنی را در بخش بعدی به‌شکل جداگانه بررسی می‌کنیم. نسبت و کیفیت این مصالح، ارتباط مستقیمی با کیفیت بتن تولید شده دارد.

انواع متریال‌ اصلی سازنده بتن آماده (غیر از مواد افزودنی) را با هم مرور می‌کنیم:

  • انواع سیمان مورد استفاده در بتن آماده: سیمان پرتلند معمولی (نوع یک)، سیمان پرتلند با حرارت متوسط (نوع دو)، سیمان زودسخت‌شونده (نوع سه)، سیمان پرتلند با حرارت کم (نوع چهار) و سیمان پرتلند ضد سولفات (نوع پنج)
  • آب مناسب برای تولید بتن آماده: آب آشامیدنی شهری که خالی از آلودگی‌هایی مانند سولفات، اسیدها و روغن‌ها باشد. همچنین هر نوع از آب با این ویژگی‌ها که شور نباشد و PH آن در بازه 5 تا 8 باشد برای تولید این نوع از بتن مناسب است.
  • مصالح سنگی: منظور مصالح سنگی همان شن و ماسه مورد نیاز برای بتن است که خود دارای انواع مختلف مانند: طبیعی (از معادن شن یا ماسه کف رودخانه‌ها) و شکسته (تولید شده توسط ماشین‌آلات سنگ‌شکن)

قیمت مواد افزودنی بتن آماده

مواد افزودنی بتن آماده کمترین حجم را در حجم کلی بتن دارند اما معمولا دارای بیشترین قیمت هستند. این مواد همچنین انواع و کاربردهای متنوعی دارند. برخی از آثار این مواد عبارتند از: کنترل واکنش‌های شیمیایی بین سیمان و مصالح سنگی بتن، افزایش مقاومت بتن بدون نیاز به تغییر نسبت آب و سیمان، ایجاد مقاومت بتن در برابر یخ‌زدگی و کاهش یا افزایش زمان گیرش بتن.

بر اساس همین ویژگی‌ها می‌توان افزودنی‌های بتن آماده را به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • افزودنی‌های شیمیایی: این افزودنی‌ها عبارتند از تولیدکننده‌های حباب، موادی که باعث کاهش نیاز به آب در زمان میکس مواد می‌شوند، مواد شیمیایی که سرعت گیرش را کاهش می‌دهند و مواد شیمیایی که سرعت گیرش را افزایش می‌دهند
  • افزودنی‌های معدنی و الیاف: شامل رنگدانه‌های اکسید آهن و اکسید کرم برای تولید بتن در رنگ‌های سبز، زرد، قهوه‌ای و سیاه و نیز پوزولان‌ها با خواصی مانند کاهش حرارت سیمان در فرآیند تولید، پیشگیری از آب‌انداختن بتن و صرفه‌جویی در مصرف سیمان
  • روان‌کننده‌ها و فوق روان‌کننده‌ها: این مواد شیمیایی نیز مصرف آب را در زمان اختلاط سیمان کاهش می‌دهند
  • افزودنی‌های شبه سیمانی: این افزودنی‌ها دارای خواصی مانند افزایش کارایی، کاهش نفوذپذیری، کاهش واکنش قلیایی مصالح سنگی، افزایش مقاومت در برابر سولفات‌ها و کاهش خوردگی میلگرد و متریال‌های فلزی دیگر هستند

برخی از انواع پرکاربرد افزودنی‌های سیمان نیز بدون گروه‌بندی عبارتند از:

  • فوق روان‌کننده و کاهنده آب بتن: MTOBUID D20، MTOBUILD D10 و MTOCRETE N540
  • روان‌کننده و دیرگیرکننده بتن: MTOCRETE D130-H و MTOCRETE N540-T
  • فوق روان‌کننده بتن: MTOCRETE D130
  • روان‌کننده خود ویبره: MTOBUILD D10-H
  • روان‌کننده، دیرگیرکننده و کاهنده آب بتن: MTOCRETE N540-J
  • زودسخت‌کننده بتن: MTOTOP900
  • بازدارنده خوردگی فلزات: MTOPROOF P92
  • ضد یخ بتن بدون کلراید: MTOANTIFREEZE

شیوه تخلیه بتن آماده

موقعیت مکانی پروژه

یکی از عوامل موثر بر قیمت بتن آماده، موقعیت مکانی پروژه است. حمل بتن تا محل بتن‌ریزی توسط کامیون‌های میکسربتن (Mixer Truck) انجام می‌شود و قطعا این عملیات نیز دارای هزینه‌های مربوط به خود است. همچنین در فرآیند حمل‌ونقل هرچه محل پروژه دورتر از محل بارگیری بتن آماده باشد، هزینه حمل بتن بیشتر خواهد بود.

نکته مهم دیگری نیز در این زمینه وجود دارد و آن این است که فاصله بین محل بارگیری و محل تخلیه بتن آماده، یکی از فاکتورهای موثر بر کیفیت آن است. برای مثال وقتی این فاصله زیاد باشد کارخانه از مواد افزودنی کاهنده سرعت گیرش بتن استفاده می‌کند و استفاده از این مواد نیز باعث افزایش هزینه می‌شود.

تاثیر شیوه تخلیه بر قیمت بتن آماده

منظور از روش تخلیه بتن، همان روش بتن‌ریزی است. بتن‌ریزی روش‌های متنوعی دارد که در زمان استفاده از بتن آماده، برخی از این روش‌ها مانند بتن‌ریزی دستی دیگر کاربرد چندانی ندارند. همچنین استفاده از باکت‌ها نیز در این روش چندان مرسوم نیست. اما روش‌های رایج در این زمینه عبارتند از:

  • بتن‌ریزی با میکسر: میکسرها از انواع ثابت و قابل نصب بر روی کامیون‌های حمل بتن هستند. بنابراین حمل این نوع از بتن قطعا نیاز به کامیون‌هایی دارد که دارای میکسر هستند
  • بتن‌ریزی با پمپ: دو نوع پمپ زمینی و دکلی برای پمپاژ بتن وجود دارد. این پمپ‌ها باعث می‌شوند بتن را با سرعت بالا و در فواصل دور منتقل کنید
  • بتن‌ریزی با لوله ترمی: لوله‌های ترمی، لوله‌هایی انعطاف‌پذیر و در عین حال مخصوص انتقال بتن در نواحی مختلف هستند
  • بتن‌ریزی با شوت: شوت‌ها سطوح شیبداری هستند که باعث تسهیل عملیات بتن‌ریزی می‌شوند و در بسیاری از پروژه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود
  • بتن‌ریزی با دکل: بتن‌ریزی هوایی یا به کمک دکل از دیگر روش‌های بتن‌ریزی است که در کلان‌شهرها و پروژه‌های بزرگ کاربرد دارد. در این روش از بازوهای متحرک برای انتقال بتن در فواصل زیاد استفاده می‌شود

محاسبه حجم بتن

مقدار مورد نیاز بتن در پروژه از نظر حجم می‌تواند بر قیمت بتن آماده تاثیرگذار باشد. برای تعیین حجم مورد نیاز باید حجم تمامی بخش‌های ساختمان را که نیاز به بتن دارند محاسبه کنید که شامل مواردی مانند: فونداسیون، ستون‌ها، سقف‌ها و … می‌شوند. با استفاده از نقشه‌های اجرایی می‌توانید مشخصات عرض و طول و ارتفاع این موارد را به‌دست آورده و حجم را محاسبه کنید.

پروژه بتن ریزی

مقاومت بتن مورد نیاز

قوانین سختگیرانه‌ای در مورد چگالی بتن مورد نیاز برای مناطق مختلف وجود دارند. به عنوان مثال، فونداسیون خانه‌ای که فقط در آن تردد زیادی اتفاق میفتد، به اندازه یک راهرو یا کف پارکینگ به بتن نیاز ندارد. به عنوان یک قاعده کلی، مناطقی که نیاز به مقاومت در برابر استفاده از وسایل نقلیه سنگین دارند، به 25 درصد بتن بیشتری نیاز دارند که این بر هزینه پروژه شما تأثیر می‌گذارد.

بتن برای یک نیروگاه هسته‌ای، به طور قابل توجهی قوی‌تر و گران‌تر برای یک ساختمان چهار طبقه کوچک است. بتن معمولاً بر اساس مقاومت مشخص می‌شود و هر چه بتن قوی‌تر باشد گران‌تر خواهد بود. محدوده مقاومت نرمال بین 10 نیوتون بر میلی متر مربع  و 40 نیوتون بر میلی متر مربع  است (که در 28 روز اندازه ‌گیری می‌شود). با این حال، گاهی اوقات مقاومت‌های بیش از 100 نیوتون بر میلی‌متر‌مربع نیز مورد نیاز هستند. به منظور ارائه پیشنهادی برای مقاومت صحیح بتن، معمولاً از شما پرسیده می‌شود که بتن در کجا و چگونه استفاده می‌شود.

برای پروژه‌های سبک خانگی به C8/C10/C15 نیاز دارید و برای پروژه‌های داخلی استاندارد، C20 مناسب‌تر خواهد بود. برای ساختمان‌های متوسط، C30 گزینه خوبی است. برای پروژه‌های بزرگ‌تر C35 یا C40 را انتخاب کنید. به طور معمول، هر چه بتن قوی‌تر باشد، قیمت آن بالاتر است. همچنین بتن C30 به معنای بتن با مقاومت فشاری 30 مگاپاسکال است.

مقدار رطوبت بتن

باید با تامین کننده بتن خود در مورد سطح رطوبت صحبت کنید. هرچه بتن مرطوب‌تر باشد پخش آن در قالب راحت‌تر خواهد بود. اگر بتن شما باید مرطوب‌تر از حد متوسط ​​باشد، باید انتظار هزینه بیشتر را داشته باشید و قیمت بتن آماده بیشتر می‌شود، زیرا تامین کننده برای حفظ مقاومت بتن باید سیمان بیشتری اضافه کند. 

سفارش بتن اضافی

خرید بتن آماده بر اساس متر مکعب انجام می‌شود. همانطور که گفتیم شما باید حجم مورد نیاز پروژه را محاسبه کنید؛ اما نکته مهم دیگر این است که مقداری که سفارش می‌دهید نباید دقیقا متناسب با نیاز پروژه باشد. زیرا معمولا در زمان بتن‌ریزی این احتمال وجود دارد که بخشی از بتن به دلایل مختلف هدر برود. کارشناسان برای پیشگیری از این مشکل، پیشنهاد می‌دهند که همیشه بین 5 تا 10 درصد از میزان نیاز پروژه، بتن بیشتری سفارش دهید.

نحوه حمل و بتن ریزی

بسته به اندازه پروژه خود، برای تحویل بتن در وهله اول به کمک ماشین آلات نیاز دارید.  بتن توسط تراک میکسر به محل پروژه آورده می‌شود. سپس بسته به ابعاد و خصوصیات بافت خیابان، از پمپ و تجهیزات دیگر استفاده می‌شود. با بالا رفتن مقیاس اندازه، ممکن است لازم باشد از یک پمپ بتن استفاده کنید. اینها هر دو ابزاری هستند که با کمک ماشین آلات به جابجایی دقیق حجم بتن در اطراف محل کار کمک می‌کنند.

از دیگر عوامل موثر در قیمت بتن آماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه مواد اولیه
  • هزینه نیروهای کاری
  • هزینه کنترل کیفیت و آزمایشگاه
  • هزینه تولید و مخلوط کردن مواد اولیه
  • استفاده از تراک میکسر و حمل بتن
  • هزینه پمپاژ بتن توسط پمپ‌های ثابت یا دکل

مقاومت بتن ریزی

چگونه می‌توانم در قیمت بتن آماده صرفه جویی کنم؟

خوشبختانه، چند راه برای کاهش هزینه بتن وجود دارند که اکنون با شما در میان می‌گذاریم:

  • محاسبه درست حجم بتن: ناگفته نماند که محاسبات درست در وهله اول شما را از سفارش بیش از حد و پرداخت هزینه بتن بیشتر از آنچه نیاز دارید، نجات می‌دهد. پس حجم بتن مورد نیاز خود را به درستی محاسبه کنید.
  • ساده سازی طرح‌ها: هر چه اعضای بتنی شما دارای طراحی ساده‌تری باشند، هزینه‌های شما کمتر می‌شوند. اگر بودجه کمی دارید، به سراغ طرح‌های ساده‌تر بروید.

نکات دیگری که باید در زمان سفارش بتن آماده به آن‌ها دقت کنید

پیش از هر چیز باید توجه داشت که قیمت برخی از انواع بتن سفارشی با قیمت‌های مصوب تفاوت دارد. برای مثال ممکن است بنابر نیازهای پروژه، بتنی را درخواست کنید که دارای افزودنی‌های تخصصی باشد و یا از نظر مقاومت در رده‌های معمول بتن قرار نگیرد. علاوه‌براین، مواردی دیگری نیز وجود دارند که در زمان سفارش بتن باید در نظر بگیرید.

نکته دیگر این‌که هزینه نیروی انسانی با هزینه بتن محاسبه نمی‌شود. حتی راننده کامیون حمل بتن فقط وظیفه دارد که بتن آماده را با کیفیت مورد نظر در محل پروژه تحویل دهد. بنابراین شما باید نیروی انسانی مورد نیاز برای مواردی مانند مسطح کردن بتن، ویبره کردن بتن و حمل پمپ را تامین کنید و بودجه لازم را برای این موارد در نظر بگیرید. آخرین نکته هم این‌که همیشه برای خرید بتن از سوی ارائه‌دهندگان این مصالح ساختمانی، مقداری با عنوان حداقل سفارش تعیین می‌شود که باید این مقدار را نیز در نظر بگیرید.

خرید بتن آماده با بهترین قیمت از پارس زاگرس

بتن آماده یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که به‌شکل اتوماتیک و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته تولید می‌شود. تحویل بتن با بالاترین کیفیت ممکن و صرفه‌جویی در زمان از جمله مزایای خرید این نوع از بتن هستند. مجموعه بتن پارس زاگرس یکی از برترین و فعال‌ترین مجموعه‌های تولید و تحویل بتن در محل‌ پروژه‌ها در اطرف کلانشهر تهران و آماده ارائه خدمات در این زمینه است. پارس زاگرس افتخار دارد که با کسب رضایت مشتریان خود موفق به دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کننده شده است. ما انواع بتن آماده را مطابق با نیاز پروژه‌های ساختمانی با کیفیت بالا به شما عرضه می‌کنیم.