اهمیت شناخت مزایا و معایب قالب های پلاستیکی بتن

قالب پلاستیکی بتن نوعی ماده پلیمری مقاوم در برابر ضربه و فرسودگی است. این محصول در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود. استفاده از این قالب موجب تسریع مراحل قالب‌بندی و اجرا در انواع دیوار، دال، تیر و ستون‌های بتنی می‌شود. در این مطلب به مزایا و معایب قالب های پلاستیکی بتن و استفاده از این قالب‌ها می‌پردازیم.

قالب پلاستیکی بتن چیست؟

قالب پلاستیکی بتن محصولی از جنس مواد پلیمری مستحکم در برابر ضربه و فرسایش است. این محصول در ابعاد متفاوت و معینی ساخته می‌شود. استفاده از محصول قالب پلاستیکی بتن روند قالب‌بندی و اجرای بتن در دیوار، تیر و ستون و دال‌های بتنی را سریع‌تر می‌کند.

اسکلت اصلی این محصول مثل همه قالب‌های دیگر بتن از فلز ساخته می‌شود و روی فلز با روکش پلاستیکی پوشانده می‌شود تا از خواص پلاستیک مانند سبکی و عایق بودن آن در برابر سرما برخوردار شود و از یخ‌زدگی بتن‌ جلوگیری کند.

اجزای تشکیل‌دهنده قالب پلاستیکی بتن شامل مواردی مانند جداره داخلی، تیر افقی و بولت مهاری می‌شود. برای ساخت قالب پلاستیکی بتن و آماده‌سازی آن که به آن قالب‌بندی می‌گویند از چوب، فلز، سرامیک و پلیمر استفاده می‌شود.

قالب‌های بتن‌ریزی پلاستیکی که دارای انواع گوناگونی هستند کاربردهای متنوع و زیادی دارند و به صورت موقت و دائم در انواع پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از محبوب‌ترین کاربردهای آن‌ها می‌توان به قالب پلاستیکی دیوار، قالب پلاستیکی بتن ستون و قالب پلاستیکی بتن سقف اشاره کرد. در ادامه به مزایا و معایب قالب های پلاستیکی بتن اشاره می‌کنیم.

مزایای قالب پلاستیکی بتن

قالب پلاستیکی بتن با ساختاری سبک و آسانی در فرایند نصب، پروسه قالب‌بندی بتن و بتن‌ریزی را به مراتب سرعت می‌بخشد و باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. این مزیت قالب پلاستیکی بتن کافی است تا آن را به عنوان راهکاری برای بتن‌ریزی انتخاب کنیم. در ادامه با مزایای استفاده از قالب پلاستیکی بتن آشنا می‌شویم.

وزن پایین

یکی از مهم‌ترین مسائل و فاکتور مهم در انتخاب مصالح مناسب برای پروژه‌های ساختمانی استفاده از مصالح سبک و کم‌وزن می‌یاشد. زیرا که سبکی سازه موجب می‌شود در برابر مواردی مانند زلزله مقاومت مناسبی از خود نشان دهد.

عایق سرما و پیشگیری از یخزدگی

از مزایای قالب های پلاستیکی بتن عایق بودن آن در برابر سرما و جلوگیری از یخ‌زدگی و نفوذ سرما به سازه‌های بتنی می‌باشد. بنابراین این قالب برای استفاده در مناطق سردسیر و شرایط جوی سرد و خشک انتخاب مناسبی است.

عایق گرما و جلوگیری از تبخیر رطوبت بتن

قالب های پلاستیکی بتن نه تنها برای سرما، بلکه برای گرما نیز گزینه‌های مناسبی هستند. این قالب‌ها به صورت گسترده در مناطق گرمسیر استفاده می‌شوند. از آنجا که سطح و روکش این نوع از قالب بتن مانند دیگر قالب‌های بتنی از جنس فلز نیست، قالب پلاستیکی بتن از انتقال گرمای شدید به سطوح بتن جلوگیری می‌کند. این امر از خشک شدن و کشیده شدن رطوبت بتن و از دست دادن خواص مکانیکی مهم آن جلوگیری می‌کند.

معایب قالب پلاستیکی بتن

هرچند قالب های پلاستیکی بتن مزایای مهم و کاربردی‌ را از خود نشان می‌دهند و در بسیاری از پروژه‌ها استفاده از آن‌ها پیشنهاد می‌شود، مانند هر مصالح دیگری عیوب خود را نیز دارد و در برخی موارد استفاده از آن مناسب نیست.

معایب این محصول عبارتند از:

  • مقاومت کمتر: قالب های پلاستیکی بتن در مقایسه با انواع دیگر قالب مقاومت کمتری دارند و برای پروژه‌های سنگین توصیه نمی‌شوند.
  • عدم امکان استفاده بلندمدت و چندباره: این محصول در مقایسه با بقیه قالب‌ها دوام کمتری دارد و معمولا فقط برای استفاده در یک پروژه کاربرد دارد.
  • عدم تولید در سایزهای مختلف: از دیگر معایب قالب های پلاستیکی بتن در دسترس نبودن همه سایزهای آن در بازار است. معمولا سایزهای ۱۵، ۲۰ و ۵۰ سانتی‌متری در ارتفاع یک متر از این قالب‌ها تولید می‌شوند.

انواع قالب پلاستیکی بتن

بدنه اصلی قالب های پلاستیکی بتن از فلز ساخته می‌شود و به دلیل استفاده از روکش پلاستیکی روی آن به آن قالب پلاستیکی گفته می‌شود. در ساختار قالب پلاستیکی بتن از پلیمر ABS استفاده می‌شود و در برابر ضربات مقاومت خوبی دارد و بین دماهای منفی ۲۰ تا مثبت ۸۰ عملکرد خود را حفظ می‌کند. سطح این قالب کاملا صاف و برای اجرای بتن اکسپوز گزینه‌ای مناسب است. این قالب‌ها انواع متفاوتی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

قالب های پلاستیکی دیوار بتنی

طراحی قالب های پلاستیکی بتن به گونه‌ای است که جابجایی و نصب آن‌ها توسط یک فرد به تنهایی امکان‌پذیر باشد. بزرگترین قالب پلاستیکی بتن با ابعاد ۱۲۰ در ۶۰ سانتی‌متر و ۱۱ کیلوگرم وزن، مخصوص دیوار بتنی است. درحالی‌که قالب فلزی بتن ابعاد ۱۰۰ در ۵۰ سانتی‌متر و وزنی نزدیک به ۲۰ کیلوگرم دارد و برخلاف قالب های پلاستیکی بتن توسط یک شخص به تنهایی قابل نصب و اجرا نیست. از قالب پلاستیکی بتن برای دیوار می‌توان در پروژه‌هایی نظیر دور فونداسیون نواری، فونداسیون گسترده، دیوار برشی، دیوار محوطه و … استفاده کرد.

قالب پلاستیکی سقف بتنی

قالب پلاستیکی سقف بتنی از لحاظ اقتصادی و همینطور ایمنی جایگزین خیلی مناسبی برای بلوک‌های سفالی و یونولیت در اجرای سقف‌های تیرچه بلوک است و قابلیت استفاده برای بیش از ۵۰ قالب‌بندی را دارد. قالب سقفی می‌تواند در سقف‌هایی با اسکلت بتنی و فلزی مورد استفاده قرار گیرد. استقبال از این قالب افزایش پیدا کرده است زیرا به‌دلیل سادگی در نصب، هزینه‌های اجرای پروژه را کاهش می‌دهد.

قالب پلاستیکی ستون بتنی

قالب های پلاستیکی بتن برای ستون دارای سوراخ‌های مختلفی هستند که با توجه به ابعاد ستون می‌توان درپوش سوراخ قالب‌ها را برداشت و آن را به قالب بعدی اتصال داد. درصورتی‌که ابعاد ستون بیشتر از یک متر باشد می‌توان قالب های پلاستیکی بتن دیوار را با قالب ستون ترکیب کرد تا در ابعاد بزرگتر، راحت‌تر قابل اجرا باشد.

قالب پلاستیکی سنگ‌فرش بتنی

قالب پلاستیکی سنگ‌فرش بتنی به شابلون بتن نیز معروف است. این قالب از جنس پلاستیک فشرده است که جهت ساخت پیاده‌روها و سنگ‌فرش در محوطه‌هایی مانند پارک‌ها، ویلا، حیاط و … استفاده می‌شود. کار با این شابلون‌ها بسیار ساده است و نیاز به تخصص بالا ندارد.

بتن‌ریزی با درنظر گرفتن مزایا و معایب قالب های پلاستیکی بتن

درصورتی‌که هنوز اطمینان ندارید که قالب های پلاستیکی بتن برای پروژه شما مناسب هستند یا خیر می‌توانید برای مشاوره با کارشناسان بتن پارس زاگرس تماس بگیرید. ما در این مجموعه آماده ارائه انواع بتن به کارفرمایان و سازندگان پروژه‌های ساختمانی هستیم.

سوالات متداول

قالب پلاستیکی بتن چیست؟

قالب های پلاستیکی بتن با مواد پلیمری مستحکم در برابر ضربه و فرسایش ساخته می‌شوند. اجزا دیگر تشکیل‌دهنده قالب پلاستیکی بتن شامل جداره داخلی، تیر افقی، بولت مهاری و … می‌شود.

مزایا و معایب قالب های پلاستیکی بتن کدام موارد هستند؟

از مزایای قالب های پلاستیکی می‌توان به عایق گرما و سرما بودن و سبکی ورن اشاره کرد. معایب آن شامل عدم امکان تولید در ابعاد متنوع، مقاومت پایین به نسبت قالب‌های دیگر بتن و عدم امکان استفاده چندباره از آن می‌شوند.

قالب های پلاستیکی بتن چه انواعی دارند؟

قالب های پلاستیکی بتن به چهار شکل دیواری، سقفی، ستونی و سنگ‌فرشی (شابلونی) تولید می‌شوند.