چند واقعیت جالب در مورد بتن

تصور زندگی مدرن بدون بتن سخت است. ساختمان‌هایی که ما در آنها زندگی می‌کنیم همه به نوعی از بتن استفاده می‌کنند. از میزهای آشپزخانه گرفته تا فونداسیون آسمان خراش‌ها، بتن در همه جا وجود دارد زیرا کیفیت و دوامش بالاست. علاوه بر این، نوعی از بتن در دوران باستان برای ساخت سازه‌های باستانی نیز استفاده می‌شد. برخی از این سازه‌ها قبل از تخریب بیش از 2000 سال دوام آورده‌اند. استحکام و دوام سازه‌های بتنی که به درستی مهندسی، طراحی و ساخته شده‌اند می‌تواند چندین دهه برای شما دوام بیاورد. در ادامه به چند واقعیت جالب در مورد بتن اشاره می‌کنیم.

واقعیت‌های جالب در مورد بتن

اکنون که اهمیت بتن در طول تاریخ را درک کرده‌اید، بیایید نگاهی به حقایق شگفت انگیزی بیندازیم که ممکن است قبلاً آنها را نخوانده باشید:

1.بتن مسلح ضد حریق و ضد آب است

بتن مسلح به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی امروزه، محصولی نسوز است. بتن به دلیل سرعت پایین هدایت حرارتی، گرما را به خوبی منتقل نمی‌کند، به این معنی که بتن یک سپر موثر در برابر آتش تبدیل می‌شود. تصور کنید یک ساختمان بزرگ در آتش می‌سوزد. بیشتر چیزی که باقی می‌ماند سازه و فونداسیون بتنی است. بتن به طور کلی نقطه ذوب ندارد، در عوض تجزیه می‌شود.

از آنجایی که بتن مخلوطی از مواد است، هر کدام نقطه ذوب خاص خود را دارند که از 1200 درجه تا 2500 درجه متغیر است. علاوه بر این، بتن در برابر آب بسیار مقاوم است. با انواع خاصی از مخلوط بتن و استفاده از غشاها، می‌توان بتن را عملاً ضد آب کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، بتن به سرعت به عنوان یکی از بهترین مصالح ساختمانی در سراسر جهان در صدر فهرست قرار می‌گیرد.

2.بتن برای ساخت بزرگراه عالی است

وقتی صحبت از ساخت جاده‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های عبور می‌شود، بتن فوق العاده موثر است. این یک ماده قوی، بادوام و انعطاف پذیر است که می‌تواند به گونه‌ای شکل بگیرد که تقریباً هر نیازی را برآورده کند. نزدیک به 30 درصد از کل بزرگراه‌ها در ایالات متحده با بتن ساخته شده است.

اگرچه هزینه اولیه بتن از بسیاری از مصالح دیگر مانند آسفالت بیشتر است اما ماندگاری آن بالاتر از آسفالت می‌باشد و در طول زمان به نگهداری بسیار کمتری نیاز دارد. علاوه بر این، مخلوط‌های بتن را می‌توان مطابق با نیازهای پروژه سفارشی کرد که آن را به گزینه‌ای جذاب برای ساخت جاده‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های عبور و غیره تبدیل می‌کند.

3.بتن محصولی تاریخی محسوب می‌شود

برای هزاران سال، بتن برای کاربردهای مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته است. جالب اینجاست که رومی‌ها مخلوطی از بتن را استفاده می‌کردند که باعث می‌شد ساختمان‌هایشان پس از هزاران سال همچنان پابرجا بماند. جالب اینجاست که «ویتروویوس» مهندس رومی، در مورد انواع مختلف پوزولانا به صورت سیاه، سفید، خاکستری و قرمز مطالبی نوشته است. اینها انواع خمیر محسوب می‌شدند که در مخلوط بتن برای چسباندن مواد به یکدیگر استفاده می‌شدند. در حالی که یونانیان کاشف این مواد بودند اما رومی‌ها کسانی هستند که از آن در مقیاس استفاده کردند.

4.سیمان و بتن یکی نیستند!

وقتی به مخلوط واقعی بتن نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که 60 تا 65 درصد سنگدانه‌هایی مانند ماسه، سنگ خرد شده و شن، 15 تا 20 درصد آب و حدود 10 تا 15 درصد سیمان است. سیمان و آب سخت می‌شوند و مواد دیگر را به هم متصل می‌کنند و چیزی که امروزه به عنوان بتن می‌شناسیم را ایجاد می‌کنند. این تصور که بتن همان سیمان است، دروغی است که سال‌هاست مطرح بوده است. در واقعیت، سیمان به سادگی درصد کمی از مخلوط کل بتن است که مواد را به هم متصل می‌کند. بنابراین استفاده این دو کلمه به جای یکدیگر درست نیست.

5.بتن در فضای داخلی استفاده می‌شود

وقتی به بتن به عنوان یک ماده فکر می‌کنید، احتمالا ساختمان‌ها، جاده‌ها و سدها را تصور می‌کنید. بتن عمدتاً در کاربردهای سازه‌ای استفاده می‌شود اما این ماده همچنین می‌تواند برای برنامه‌های بازسازی فضای داخلی نیز کاربرد داشته باشد. کسانی که خواهان ظاهری مدرن و شیک برای میز، سینک، شومینه و موارد دیگر هستند، می‌توانند از بتن استفاده کنند. علاوه بر این، بتن را می‌توان از نظر بافت سفارشی کرد، به این صورت که ظاهر بتن به شکل سنگ باشد. قطعات بتنی در دکورسیوان داخلی منزل باعث ایجاد یک فضای طبیعی در محیطی داخل می‌شود.

6.بتن مسلح در زیر آب کاربرد دارد

همانطور که در بالا ذکر شد، مخلوط‌های بتن می‌توانند عملاً ضد آب باشند. سیمان به بتن اجازه می‌دهد تا در زیر آب کاربرد داشته باشد. این باعث شده است تا بتن در کاربردهایی مانند اسکله‌ها، تونل‌ها، کارهای فاضلاب و موارد دیگر استفاده شود. چگونه از بتن در زیر آب برای عملکرد بهتر از فولاد و چوب استفاده می‌کنید؟ یک مخلوط بتن پوزولانی، شبیه به نحوه مخلوط کردن سیمان رومی‌ها می‌تواند به این امر کمک کند. این مخلوط در برابر آب بسیار مقاوم است (ضد آب بودن).

7.بتن دارای مقاومت فشاری قابل توجهی است

شاید تعجب آور باشد که بتن پرمصرف‌ترین ماده در جهان است. سالانه، نزدیک به 20 میلیارد تن از بتن در سراسر جهان استفاده می‌شود. بسته به درجه و مخلوط مناسب، بتن می‌تواند مدت زمان زیادی دوام بیاورد. پل‌های رومی که بیش از 2000 سال پیش ساخته شده‌اند هنوز پابرجا هستند و امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.. در مقایسه با سایر مواد، بتن دارای مقاومت فشاری قابل توجهی است. به عنوان مثال، چوب دارای استحکام 6 مگاپاسکال در است. مقاومت مخلوط بتن بین 17 تا 50 مگاپاسکال است. این مقدار بیش از 2 تا 7 برابر استحکام چوب متوسط شماست. در برخی موارد، مقاومت فشاری بتن می‌تواند به 137 مگاپاسکال نیز برسد.

بتن ریزی

8.بتن به مرور زمان قوی‌تر می‌شود

این ممکن است با توجه به میزان چاله‌های موجود در جاده تعجب آور باشد، اما بتن در طول زمان با اختلاط و عمل آوری مناسب قوی‌تر می‌شود. هیدروکسید کلسیم در سیمان یافت می‌شود که پس از جذب دی اکسید کربن در هوا به کربنات کلسیم تبدیل می‌گردد. کربنات کلسیم در سنگ آهک و مرمر یافت می‌شود و به دلیل این واقعیت که در آب محلول نیست، قوی‌تر می‌شود و این موضوع را به یک واقعیت شگفت انگیز تبدیل می‌کند. بتن در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مانند چوب، سنگفرش، گرانیت، آجر یا کاشی‌های سرامیکی نسبتاً ارزان است. بنابراین، با گذشت زمان با بسیاری از بناها و بناهای رومی که هنوز در وجود دارند، قوی‌تر می‌شود.

9.بتن فوق العاده سمی است

سیمانی که با بتن مخلوط می‌شود برای بدن مضر است. بهداشت و ایمنی شغلی نیاز به برچسبی روی بسته بندی دارد که در آن نوشته شود بلعیدن سیمان مضر است. این ماده می‌تواند باعث تحریک جدی پوست، آسیب چشم و ممکن است باعث سرطان شود. به همین دلیل شستن دست‌ها پس از استفاده، پوشاندن یا دور نگه داشتن مناطق آلوده احتمالی و پوشیدن لباس‌های محافظ برای جلوگیری از تماس با پوست بسیار مهم است.

10.بتن در طراحی منعطف است

ساخت و ساز بتن به طراحان این امکان را می‌دهد که تا حد امکان در هنگام طراحی طرح‌ها انعطاف پذیر باشند. این مواد به طراحان اجازه می‌دهد تا از اشکال و ویژگی‌های مختلف برای افزودن به هر پروژه ای استفاده کنند، خواه بازسازی خانه پروژه داخلی باشد یا یک آسمان خراش بزرگ تجاری. همچنین می‌توان آن را در حین کار با تغییر ضخامت یا کیفیت تغییر داد.

11.با بتن می‌توان خانه‌های کم مصرف ایجاد کرد

خانه‌هایی که به خوبی با دیوارهای بتنی مهر و موم شده ساخته شده‌اند، در ایجاد خانه‌هایی با انرژی کارآمد کمک زیادی می‌کنند. علیرغم سایر مواد، بتن انتقال حرارت را در مقایسه با چوب کاهش می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که تابستان‌ها و در زمستان‌های سخت خنک و گرم‌تر است. وقتی به نشت هوای خانه‌های چوبی نگاه می‌کنیم، چوب بیشترین درصد اتلاف انرژی را در خانه دارد.

بتن محیط زیستی

12.بتن دوستدار محیط زیست است

مشابه واقعیت بتنی قبلی، با توجه به کارایی خانه‌های بتنی، می‌توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. علاوه بر این، بتن حداقل ضایعات را ایجاد می‌کند و می‌تواند به مقدار دقیق برای یک پروژه مخلوط شود. همچنین CO2 را جذب می‌کند و به کاهش ردپای کربن آن در طول چرخه عمر خود کمک می‌کند که می‌تواند چندین دهه ادامه داشته باشد.

کلام آخر

بتن پر مصرف‌ترین ماده در جهان است. به طور شگفت انگیزی، سه تن برای هر فرد زنده امروزی مصرف شده است. در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی برای کارهای ساختمانی، دو برابر بیشتر از بتن استفاده می‌شود. اکنون که برخی از حقایق جالب و مهم را می‌دانید اما ممکن است علاقه مند به استفاده از بتن برای پروژه ساختمانی خود باشید. بتن آماده که با دقت فراوان در کارخانه تولید شده است، به شما در پیشرفت پروژه ساخت و ساز کمک شایانی می‌کند.

منابع:

https://aftec.com//

https://theconcretenetwork.co.uk/