مشکلات عمده در کارهای پمپاژ بتن؛ چگونه از آنها اجتناب کنیم؟

مشکلات عمده‌ای که فرد هنگام پمپاژ بتن با آن مواجه می‌شود انسداد خط لوله و جدا شدن و آب انداختگی مخلوط بتن است. انسداد عبارت است از عدم خروج بتن در انتهای خط لوله! مشخصه آن افزایش فشار است که می‌توان آن را روی گیج فشار مشاهده کرد. انسداد می‌تواند به دلیل انتخاب نادرست تجهیزات پمپاژ مانند استفاده از یک موتور کم توان، اتصال یک لوله با قطر کوچک با یک لوله با قطر زیاد و اتصال خم‌های گسترده یا تیز در خط لوله ایجاد شود.

نیروی کار غیر ماهر، نگهداری نادرست تجهیزات پمپاژ و حمل و نقل نامناسب بتن نیز برخی از عوامل حیاتی هستند که منجر به انسداد می‌شوند. علاوه بر این، آب انداختگی و جداسازی در بتن به دلیل طراحی نادرست مخلوط و مواد بی کیفیت ایجاد می‌شوند. این مشکل را می‌توان با افزایش محتوای سیمان یا افزودن مواد افزودنی برای افزایش انسجام مخلوط حل کرد.

به علاوه، استفاده از سنگدانه‌های خوب دانه بندی شده در مخلوط کمک زیادی به پمپاژ بتن می‌کند. در طول فرآیند پمپاژ، فشار پمپ باید بر اصطکاک بین بتن و لوله غلبه کند تا بتن را از طریق خط لوله فشار دهد. استفاده از ملات در ابتدای لوله، دیواره‌های داخلی آن را روغن کاری کرده و به پمپ برای غلبه بر نیروی اصطکاک کمک می‌کند.

پمپاژ بتن

مشکلات عمده در کارهای پمپاژ بتن

در ادامه به مشکلات عمده در پمپاژ بتن اشاره می‌کنیم:

1- مسدود شدن پمپ بتن

انسداد می‌تواند به دلیل خم‌های متعدد در خط لوله، پیچ‌های خیلی تیز یا خیلی عریض، سنگدانه‌های درجه بندی شده با شکاف و عدم تمیز کردن و نگهداری خط لوله پس از هر کار بتن ‌ریزی رخ دهد. نسبت آب به سیمان بالا و زمان انتظار طولانی در محل ساخت و ساز که طی آن بتن قابلیت پمپاژ خود را از دست می‌دهد نیز می‌تواند منجر به انسداد شود.

2- جداسازی و آب انداختگی

جداسازی عبارت است از جداسازی خمیر سیمان و سنگدانه در حین جابجایی و جاگذاری بتن. جداسازی زمانی اتفاق می‌افتد که فشار پمپاژ بر نیروی چسبندگی در مخلوط بتن غلبه کند. آب انداختگی خروج آب از مخلوط بتن است. این به دلیل تناسب نامناسب مخلوط بتن رخ می‌دهد. استفاده از سنگدانه با درجه بندی شکاف دلیل اصلی آب انداختگی در حین عملیات پمپاژ می‌باشد.

چگونه از مشکلات پمپاژ بتن جلوگیری کنیم؟

برای اجتناب از مشکلات پمپاژ بتن راهکارهای زیر را ارائه دهید:

1- مخلوط بتن

اگر مخلوط بتن نتواند مقدار کافی آب را حفظ کند، احتمال مسدود شدن پمپ بتن زیاد است. سنگدانه‌های درجه‌بندی شده به آب اجازه می‌دهند تا آب از طریق کانال‌های کوچکی که به دلیل حفره‌ها تشکیل شده‌اند، جریان یابد که ممکن است انسداد ایجاد کند. بنابراین باید از جمع بندی با درجه بندی شکاف اجتناب شود. در مقابل، استفاده از سنگدانه‌های با درجه بندی خوب، احتمال خروج آب از مخلوط کاهش می‌یابد.

همچنین باعث می‌شود بتن تازه دارای نیروی چسبندگی بیشتر از فشار پمپاژ باشد که در غیر این صورت باعث جدا شدن بتن تحت فشار پمپاژ می‌شود. اگر محتوای ریز زیاد باشد، لوله ممکن است مقاومت اصطکاک زیادی ایجاد کند و احتمالاً باعث انسداد شود. بنابراین، تناسب مناسب اجزای بتن ساده‌ترین راه برای جلوگیری از مشکلات مخلوط بتن است که ممکن بوده در طول فرآیند پمپاژ ایجاد شوند.

نسبت سیمان به سنگدانه نباید بیشتر از 1:6 باشد و نسبت آب به سیمان باید بین 0.5 تا 0.65 باشد. از حداکثر اندازه سنگدانه 20 میلی‌متر استفاده کنید و محتوای بهینه سنگدانه باید بین 35 تا 40 درصد باشد. مقدار بهینه سنگدانه ریز باید بین 35 تا 40 درصد باشد و برای مواد ریزتر از 300 میکرون باید بین 15 تا 20 درصد باشد. مقدار سیمان و سایر ذرات زیر 0.25 میلی‌متر باید بین 350 تا 400 کیلوگرم بر متر مربع باشد.

تخلیه بتن توسط تیم پارس زاگرس

2- جابجایی بتن

اختلاط نامناسب اجزای بتن منجر به جدایی در مخلوط و در نتیجه پمپاژ ناموفق بتن می‌شود. اختلاط کافی اجزای بتن تضمین می‌کند که سنگدانه‌ها دارای یک پوشش کامل از دوغاب سیمان برای روانکاری مخلوط در حین پمپاژ هستند. هنگامی که مخلوط بتن برای مدت طولانی‌تری در هوای گرم باقی بماند، بتن سفت شده و قابلیت پمپاژ خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد.

3- مهارت‌های کار

خطاهای کارگران غیر ماهر ممکن است عملکرد تجهیزات را محدود کنند و احتمالاً باعث انسداد شوند. حمل نادرست شیلنگ پمپ ممکن است پیچ خوردگی‌هایی ایجاد کند که از جاری شدن مخلوط بتن جلوگیری می‌کند. شیلنگ پمپ ممکن است در موقعیت‌های پیچ خوردگی پاره شود. یک اپراتور پمپ ماهر می‌داند که چگونه پمپ را راه اندازی کند و نیاز به اضافه کردن شلنگ بیشتر در طول فرآیند پمپاژ را برطرف نماید.

4- انتخاب تجهیزات پمپاژ

انتخاب تجهیزات پمپ نامناسب برای کار مورد نظر نیز می‌تواند باعث انسداد شود. به عنوان مثال، اتصال یک شیلنگ با قطر بزرگ به یک شلنگ با قطر کوچک می‌تواند باعث انسداد شود. علاوه بر این، انتخاب یک موتور کم توان برای یک کار بتن خاص نمی‌تواند سرعت پمپ کافی را برای فشار دادن مخلوط بتن از طریق سیستم خط لوله ایجاد کند که منجر به انسداد می‌شود. قطر لوله باید برای اطمینان از کاربرد آن برای کار مورد نظر ارزیابی شود. باید از خم‌های متعدد، خم‌های خیلی تیز و خیلی عریض اجتناب کرد.

در غیر این صورت، فشار پمپ بالاتری برای پمپاژ بتن مورد نیاز است. هر چه فشار پمپ مورد نیاز بیشتر باشد، اسب بخار مورد نیاز موتور نیز بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از خطر انسداد در نزدیکی نقاط خم، از لوله‌هایی با قطر حداقل سه برابر حداکثر اندازه سنگدانه استفاده کنید. از استفاده از لوله‌های آلومینیومی جلوگیری نمایید زیرا با مواد قلیایی موجود در سیمان واکنش می‌دهد و گاز هیدروژن ایجاد می‌کند که باعث ایجاد حفره در بتن و کاهش راندمان پمپ می‌شود.

مهارت‌های کار بتن ریزی

5- استفاده از مواد بی‌کیفیت

یکی دیگر از دلایل مشکل در پمپاژ بتن استفاده از مصالح بی‌کیفیت است. مواد با کیفیت پایین بتنی را تولید می‌کنند که برای قرار دادن با استفاده از تجهیزات پمپاژ مناسب نیست، زیرا بتن پمپاژ ناموفق ممکن است ارزش اسلامپ خیلی کوچک یا خیلی زیاد داشته باشد. در نتیجه، احتمال بروز انسداد بسیار زیاد است. با این حال، استفاده از نسبت آب به سیمان صحیح اصطکاک بین لوله‌های درشت سنگدانه و پمپ را کاهش می‌دهد.

6- انتخاب مواد افزودنی نامناسب برای بتن

استفاده از افزودنی‌های نامناسب مانند کندکننده‌ها، مواد پمپاژ، مواد پرکننده نیز می‌توانند دلیل انسداد در فرآیند پمپاژ باشند.

7- عدم نگهداری از خط لوله پمپ

اگر خط لوله تجهیزات پمپاژ به درستی تمیز و نگهداری نشود، باقیمانده بتن در داخل لوله‌ها گیر کرده و جریان بتن تازه را مسدود می‌کند و در نهایت باعث مسدود شدن خط لوله می‌شود. واشرهای فرسوده، کوپلینگ‌ها و یقه‌های جوش باید تعویض شوند تا از ریزش دوغاب جلوگیری شود. توصیه می‌شود به جای رفع انسداد بتنی، کارهای تعمیر و نگهداری منظم انجام شوند.

منابع:

https://theconstructor.org//