بهترین بتن برای فونداسیون

پایین‌ترین بخش یک ساختمان، دیوارهای حائل، یک پل، یک عرشه یا حتی یک سد، فونداسیون است. فونداسیون از بتن جامد تشکیل شده است و تمام ساختاری که در بالای آن قرار گرفته است را پشتیبانی می‌کند. بتن مورد استفاده برای ساخت فونداسیون‌ها باید بسیار قوی باشد، در غیر این صورت وزنی که در بالا قرار می‌گیرد آنها را ترک می‌کند و سازه را در معرض خطر قرار می‌دهد. از آنجایی که تمام سازه بر روی پی‌ها ساخته شده است، اگر این اعضا نتوانند بار را تحمل کنند، سازه فرو می‌ریزد. به دلیل اهمیت آن‌ها، اطمینان از مناسب بودن مخلوط بتن شما برای هر سازه هایی که در حال ساخت آن هستید بسیار مهم است.

درباره فونداسیون (پی)

فونداسیون‌ها اولین مرحله در اکثر پروژه‌های ساختمانی هستند. بدون توجه به اندازه یا پیچیدگی سازه در حال ساخت، تقریباً همیشه ابتدا فونداسیون برپا می‌شود. درحقیقت، پایین‌ترین بخش سازه فونداسیون‌ها هستند. این اعضا معمولاً یک توده بتنی عظیم با یک میلگرد در داخل هستند که برای نگه داشتن کل وزن هر چیزی که بالای آن ساخته شده است طراحی شده‌اند. اگر خانه باشد، وزن کامل سازه توسط فونداسیون پشتیبانی می‌شود.

پروژه‌های بزرگ مانند ساختمان‌ها، پل‌ها و حتی سدها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال، این موضوع برای پروژه‌های جزئی مانند فونداسیون‌های بتنی برای ستون‌های عرشه یا سوله نیز صادق است. اگر نیاز به تحمل وزن زیاد دارید، تقریباً به یک فونداسیون بتنی نیاز دارید. وزن هر چیزی که روی پی ساخته شده است از طریق فونداسیون به زمین پایین منتقل می‌شود. مخلوط بتن فونداسیون باید طوری طراحی شود که وزن سازه در حال ساخت را تحمل کند. پی‌ها به انواع منفرد، نواری و گسترده تقسیم می‌شوند.

فونداسیون (پی)

بدیهی است که همان بتن مورد استفاده برای فونداسیون پل برای حفظ عرشه کافی نخواهد بود. به طور معمول، فونداسیون مسکونی استاندارد دارای امتیاز مگاپاسکال 24 مگاپاسکال به طور متوسط ​​است. این مقدار بتن زیادی است اما برای اکثر پروژه‌های تجاری یا صنعتی در مقیاس وسیع کافی نیست. در ساخت یک سازه، فونداسیون بسیار مهم هستند. این عضو برای تحمل وزن هر چیزی که در حال ساخت است کار می‌کنند. فونداسیونی که ستون‌ها یا دیوارهای باربر را نگه می‌دارند، توسط فونداسیون پشتیبانی می‌شود. وزن آن به سمت پایین منتقل می‌گردد تا در نهایت به زمین منتقل شود.

مقاومت فشاری بتن فونداسیون

مقاومت فشاری توانایی یک فونداسیون برای تحمل وزن بسیار قوی است. اگر بتن تحت فشار بیشتر از آنچه برای تحمل طراحی شده است، ترک می‌خورد. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که پس از 28 روز عمل آوری به 24 مگاپاسکال مقاومت فشاری می‌رسد. مخلوط بتن پس از 10 روز تنها حدود 1500 مگاپاسکال خواهد بود.

دانستن و تجزیه و تحلیل مقاومت فشاری مخلوط بتن شما برای ایجاد یک فونداسیون محکم بسیار مهم است. مقدار وزنی که یک فونداسیون تحمل می‌کند ارتباط زیادی با مخلوط بتن بهینه برای فونداسیون دارد. بتن عرضه ‌شده توسط کامیون میکسر به پروژه تحویل داده می‌شود که مقاومت فشاری مخلوط را توصیف می‌کند.

اگر خودتان بتن می‌سازید، به دنبال فرمولی باشید که با مشخصات فونداسیون‌های شما مطابقت داشته باشد. این مشخصات در نقشه‌های سازه مشخص خواهند شد. اکثر کارشناسان معتقدند که مگاپاسکال برای فونداسیون‌های مسکونی باید بین 24 تا 35 باشد. هرچه اندازه و وزن سازه بیشتر باشد، مقاومت فشاری  مورد نیاز برای حفظ سازه بیشتر می‌شود.

بهترین زمان برای تصمیم گیری برای استفاده از بتن در مرحله طراحی پروژه است نه در حین ساخت! روش‌های مختلفی برای افزایش مقاومت فشاری مخلوط بتن وجود دارند. یک روش استفاده از سنگدانه‌های بیشتر و بزرگتر است اما روش دیگر استفاده از مواد افزودنی و سیمان قوی‌تر می‌باشد. نسبت آب به سیمان نیز قابل تغییر است. وقتی آب کمتری در مخلوط وجود داشته باشد، بتن معمولا قوی‌تر است.

سنگدانه‌ها در بتن فونداسیون

سنگدانه‌ها در بتن فونداسیون

سنگدانه نقش مهمی در تعیین بهترین مخلوط بتن برای فونداسیون‌های شما دارد. سنگ و ماسه مورد استفاده در مخلوط بتن به عنوان سنگدانه شناخته می‌شود. سیمان عامل اتصال فعالی است که بتن را از طریق یک واکنش شیمیایی در هنگام ترکیب با آب سخت می‌کند. با این حال، مجموع اجزای آن است که به بتن قدرت می‌دهد. همچنین سنگدانه‌ها مهم‌ترین جزء هستند که بیشترین حجم یا جرم بتن را تشکیل می‌دهد.

اندازه و سطح درشت سنگدانه به مقاومت فشاری کلی بتن کمک می‌کند. هرچه مخلوط بتن قوی‌تر باشد، به سنگ بیشتری نیاز دارید. همانطور که کل بزرگتر می‌شود، همین امر صادق است. بتن از سنگدانه‌هایی مانند ماسه، شن، یا سنگ خرد شده و همچنین آب و سیمان ساخته می‌شود. میلگرد یا آرماتور فولادی معمولاً در فونداسیون‌ها برای تقویت و تقویت بتن استفاده می‌شود. هنگامی که از دانه بندی یا اندازه سنگدانه نادرست در مخلوط استفاده می‌شود یا زمانی که مخلوط به اشتباه ترکیب می‌شود، مشکلی به نام لانه زنبوری رخ می‌دهد.

وقتی سنگدانه خیلی بزرگ یا درشت باشد و در مقابل میلگرد قرار بگیرد، حفره‌هایی شبیه لانه زنبوری ایجاد می‌کند. این فضاهای خالی باعث خراب شدن و ترک خوردن بتن می‌شود. آنها همچنین مقاومت فشاری بتن را کاهش می‌دهند. برای اصلاح لانه زنبوری، سیمان و سنگدانه‌های ریز مانند ماسه یا سنگ‌های کوچک صاف را به مخلوط اضافه کنید و همچنین بتن را به درستی مخلوط نمایید.

نسبت آب به سیمان بتن فونداسیون

بسیار مهم است که قوام بتن خود را قبل از ریختن آن در قالب فونداسیون بررسی کنید. آب یکی از اجزای مهم بتن است که در هیدراتاسیون و مقاومت فشاری بتن نقش دارد. اگر آب زیاد باشد، بتن ضعیف می‌شود. اگر کم استفاده کنید شکننده و ضعیف می‌شود. قوام آب را می‌توان برای ارزیابی اینکه آیا به مقدار صحیح استفاده شده است یا خیر، استفاده کرد. برای هر 36 کیلوگرم بتن خشک، 3 لیتر آب مصرف می‌شود. این مقدار با صرف نظر از مقاومت بتن نسبتاً رایج است.

بتن فونداسیون

اگر از مواد افزودنی یا سیمان قوی‌تر استفاده می‌کنید، باید سطح آب را در صورت نیاز تنظیم کنید. بعد از اینکه آب را اضافه کردید و بتن را کاملاً مخلوط نمودید، ممکن است یک آزمایش اساسی انجام دهید. با بتنی که در کف دست خود دارید یک توپ درست کنید. سیمان باید خاصیت پلاستیک خمیر مانند داشته باشد. اگر بتن آنقدر نرم است که شکلش را حفظ نمی‌کند و مانند سوپ است، آب زیادی مصرف کرده‌اید.

در این شرایط مخلوط خشک بیشتری اضافه کنید تا غلظت مورد نظر حاصل شود. اگر مخلوط پودر بتن دارای مناطق خشک است، باید آب بیشتری اضافه کنید. به آرامی آب بریزید تا بتن خشک باقی نماند. هنگامی که آب کمتری مصرف می‌شود، بتن اغلب قوی‌تر است. با این حال، به اندازه کافی برای مخلوط کردن صحیح آن و استفاده از تمام بتن خشک نیاز دارید.

طرح اختلاط بتن برای فونداسیون

مقاومت بتن بر حسب مگاپاسکال اندازه گیری می‌شود. یک فونداسیون باید حداقل فشار 24 مگاپاسکال داشته باشد. 1 قسمت سیمان پرتلند، 2 قسمت ماسه و 4 قسمت سنگدانه از نظر حجمی برای تشکیل مخلوط استفاده می‌شود. به ازای هر 36 کیلوگرم بتن خشک، 3 لیتر آب اضافه کنید. اندازه سنگدانه باید بین 2.5 تا 3 سانتی‌متر باشد. مقاومت فشاری مخلوط‌های بتن حرفه ای می‌تواند از 24 مگاپاسکال تجاوز کند. برخی از آنها تا 70 مگاپاسکال بالا می‌روند. تنظیم نسبت‌ها و مواد تشکیل دهنده استفاده شده این امر را انجام می‌دهد.

بتن با سنگدانه‌های بیشتر و بزرگتر استحکام بیشتری دارد. افزودنی‌ها می‌توانند خواصی مانند مقاومت در برابر ترک و انقباض، گیرش سریع و حتی افزایش استحکام را ارائه دهند. می‌توان از مواد افزودنی فیزیکی مانند میلگرد میکرو و فیبر و همچنین مواد شیمیایی استفاده کرد. فونداسیون‌ها جزء ضروری هر سازه هستند. از جنبه‌های دیگر استفاده از بلوک‌های فونداسیون بتنی نیز به ویژه در ساخت عرشه‌ها اجرا می‌شود.

کلام آخر

در اینجا چند نکته مختصر و اطلاعات کلی وجود دارند که باید هنگام انتخاب مخلوط بتن مناسب برای فونداسیون‌های خود در نظر داشته باشید. بتن دارای مقاومت‌هایی از 24 تا 36 مگاپاسکال است که برای اکثر فونداسیون‌های خانگی بیش از حد کافی است. همه مخلوط‌های بتن شامل یک برگه داده و دستورالعمل‌هایی هستند که مقاومت فشاری بالقوه مخلوط را شرح می‌دهند. اگر خودتان بتن می‌سازید، فرمول مقاومت مورد نیاز خود را به صورت آنلاین جستجو کنید. بتن 24 مگاپاسکال را می‌توان با استفاده از مخلوط اساسی که در بالا ذکر شده است ساخت.

منابع: 

https://qaqcconstruction.com/