بتن سبز

ایده استفاده از بتن سبز یا بتن اکو طی سال‌ های اخیر در بسیاری از کشورها رواج بیشتری یافته است. بتن سبز با استفاده از مواد زائد به عنوان بخشی از اجزا و با استفاده از فرآیندهای تولیدی که برای محیط زیست مضر نیست تولید می‌شود.

معیار ساخت بتن اکو توسعه محصول با استفاده از زباله یا منابع بازیافتی پایدار است زیرا می‌تواند به کاهش هزینه مواد اولیه و همچنین کاهش میزان انباشت زباله در محل دفن زباله‌ها کمک کند. به هر روی، برای شناخت بیشتر این نوع بتن به ما همراه باشید.

تعریف بتن سبز

بتن سبز یا بتن اکو همان بتن معمولی است اما از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده است و هیچ تفاوتی بین رنگ آن با بتن معمولی وجود ندارد. بتن سبز ممکن است با افزودن مواد سازگار با محیط زیست ساخته شود بنابراین به عنوان بتن دوستدار با محیط زیست شناخته می‌شود.

تولید بتن اکو بسیار ارزان است زیرا برای ساخت آن از یک جایگزین جزئی برای سیمان و سنگدانه‌ ها استفاده می‌شود. استفاده از این نوع بتن در صنعت ساخت و ساز با سرعت بیشتری در حال رشد است و توسعه جامعه شهری، تقاضا برای این نوع بتن را افزایش می‌دهد.

سیمان و سنگدانه‌ ها، مواد اصلی سازنده بتن هستند و استخراج مداوم آن‌ ها باعث کاهش منابع اصلی می‌شود. این سناریو، مشکل کمبود مصالح ساختمانی را در چند سال آینده ایجاد خواهد کرد. برای رفع کمبود، تا حدودی نیاز به یافتن جایگزین وجود دارد.

امروزه، صنعت ساخت و ساز به دنبال یک ماده جایگزین است و در این بین راه حلی به عنوان بتن سبز وجود دارد. بتن اکو نوع جدیدی از بتن در راستای توسعه پایدار است. این بتن یک مفهوم انقلابی در صنعت ساختمان است که اولین بار در دانمارک در سال 1998 ساخته شد.

کاربرد بتن سبز

کاربردهای بتن سبز

بتن سبز یا بتن اکو همان بتن معمولی است اما از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده است. امروزه از بتن سبز برای کاهش تقاضای مصالح ساختمانی معمول و کاهش انتشار دی اکسید کربن در محیط استفاده می‌شود.

موادی که اغلب در بتن اکو استفاده می‌شود شامل سرباره کوره بلند، خاکستر بادی، بخار سیلیس، شیشه بازیافتی و خاکستر چوب به عنوان جایگزینی برای سیمان در تولید بتن سبز استفاده می‌شود.

موارد استفاده از بتن اکو به شرح زیر هستند:

  • در ساخت پل استفاده می‌ شود.
  • این بتن به طور گسترده در ساخت و ساز شهری استفاده می‌شود.
  • می‌توان از آن در راه سازی استفاده کرد.
  • در سد سازی قابل استفاده است.
  • در ساخت سکو ها و پایه‌ های بتنی کاربرد دارد.

اهمیت استفاده از بتن سبز

امروزه، کلمه سبز نه تنها نشان دهنده رنگ سبز است بلکه نمادی از صرفه جویی در محیطی می‌باشد که اطراف ما را احاطه کرده است. امروزه از بتن سبز به دلیل دلایل زیر استفاده می‌شود:

1- برای کاهش انتشار دی اکسید کربن

در بتن معمولی، ما از موادی استفاده می‌کنیم که فرآیند تولید آن شامل انتشار مقدار زیادی دی اکسید کربن در محیط است. در حالی که بتن سبز از مواد سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند و دی اکسید بسیار کمی ‌در محیط منتشر می‌کند.

2- برای کاهش تقاضای مصالح متعارف

همانطور که در بالا بحث شد، رشد صنعت ساخت و ساز در سال‌های اخیر سریع بوده و مصرف بتن نیز تا حدود زیادی افزایش یافته است. همچنین، به دلیل منبع محدود استخراج، با کمبود مصالح ساختمانی متداول مانند سیمان و سنگدانه‌ ها روبرو شده‌ ایم. بنابراین برای کاهش تقاضا برای مصالح ساختمانی معمول، بتن سبز گزینه بهتری است.

3- برای بازیافت و استفاده مجدد از مواد

ساخت هر سازه‌ای نیازمند مقدار زیادی مصالح است و همچنین مقدار بسیاری پسماند ساختمانی نیز تولید می‌کند. این زباله‌ ها هرگز برای کارهای دیگر استفاده نمی‌شوند. بنابراین، بتن سبز ایده بازیافت و استفاده مجدد از این مواد زائد برای ساخت بتن را آسان می‌کند.

انواع مواد مورد استفاده در بتن سبز

در تولید بتن اکو از مواد زیر استفاده می‌شود :

بتن سبز

مواد جایگزین سیمان

در زیر مواد جایگزینی که می‌توانند به عنوان جایگزین سیمان در بتن استفاده شوند، ذکر شده‌اند :

1- سرباره کوره بلند دانه‌ ای

سرباره کوره بلند دانه‌ ای (GGBS)، ماده زائد تولید فولاد و آهن در کارخانه است. جایگزینی صفر تا 80 درصد سرباره کوره بلند دانه‌ ای در گریدهای مختلف بتن، مقاومت فشاری و مقاومت خمشی بیشتری می‌دهد. علاوه بر این، سرباره کوره بلند دانه‌ ای در بتن حدود 40 درصد جایگزین، 9 درصد مقاومت بیشتر در 7 روز و افزایش 6 درصد مقاومت با درصد تعویض در 28 روز را ارائه می‌دهد.

2- خاکستر بادی

خاکستر بادی از احتراق زغال سنگ پودر شده حاصل می‌شود. به عبارتی، مواد زائد یک نیروگاه تولید برق بر پایه ذغال سنگ است. بتن با مقاومت فشاری و مقاومت در برابر شکستگی بالا با جایگزینی سیمان با خاکستر بادی بر اساس وزن امکان پذیر است، همانطور که در نتایج نشان داده شده است، از خاکستر بادی می‌توان تا 30 درصد در بتن به جای سیمان استفاده کرد.

3- بخار سیلیکا

بخار سیلیکا یکی از محصولات جانبی در فرآیند تولید سیلیکون و فروسیلیسیم است و از ذرات کروی با قطر متوسط ​​150 نانومتر تشکیل شده است. نتایج نشان داده‌اند که این مخلوط باعث بهبود مقاومت و دوام بتن می‌شود. استفاده از بخار سیلیکا همچنین اثرات زیست محیطی مضر را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش 30 درصدی مصرف سیمان می‌شود.

4- شیشه بازیافتی

بلوک‌ های بتنی، بتن خودتراکم و ملات معماری با استفاده از شیشه‌ های بازیافتی تولید می‌شوند.

5- خاکستر برگ نخل

نمونه‌ های بتنی با ملات بر پایه خاکستر برگ نخل با 10،  20 و 30 جایگزینی سیمان استفاده می‌شود.

مواد جایگزین سنگدانه ها

در زیر مواد جایگزینی که می‌توانند به عنوان جایگزین سنگندانه ها در بتن استفاده شوند، ذکر شده‌اند :

1- ریخته گری شن و ماسه

ماسه سیلیس، با کیفیت، تمیز و با اندازه یکنواختی است که در فرآیندهای ریخته گری استفاده می‌شود. از شن و ماسه برای ساخت قالب یا الگوهای مورد استفاده برای ریخته گری فلزات آهنی (آهن و فولاد) و غیر آهنی (مس، آلومینیوم، برنج) استفاده می‌شود.

شن و ماسه ریخته گری به عنوان جایگزینی برای سنگدانه‌های ریز با درصد‌های مختلف وزنی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای جذب آب و نفوذ پذیری سریع کلرید انجام می‌شوند. بتن ساخته شده با شن و ماسه ریخته گری، 30 درصد دوام بهتری خواهد داشت.

2- ضایعات پلاستیک و لاستیکی

ضایعات پلاستیکی منجر به افزایش 16 درصدی مقاومت و مواد لاستیکی منجر به افزایش 50 درصدی مقاومت بتن می‌شوند .

3- زباله‌های کشاورزی

برای تولید بتن با عملکرد بهتر می‌توان از زباله‌های کشاورزی حاصل از بامبو، ذرت، گندم، زیتون، و صدف دریایی استفاده کرد. با این حال، این مواد زائد باید توسط روش‌های تصفیه مناسب تولید شوند.

مزایای بتن سبز

مزایا و معایب بتن سبز

جوانب مثبت استفاده از بتن اکو عبارتند از:

  • به افزایش سریع مقاومت نسبت به بتن معمولی کمک می‌کند.
  • سرعت جمع شدگی کمتری نسبت به بتن ساخته شده فقط از سیمان پرتلند دارد.
  • سازه‌ های ساخته شده از بتن سبز، مقاومت بهتری در برابر آتش دارد زیرا می‌توانند تا دمای 2400 درجه فارنهایت (1315 درجه سلسیوس) را تحمل کنند.
  • بتن سبز مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.
  • انتشار دی اکسید کربن را کاهش می‌دهد و به کاهش آلودگی محیط زیست کمک می‌کند.
  • مقاومت حرارتی و اسیدی خوبی دارد.
  • مشکل بازیافت و دفع فضای مورد نیاز برای مواد زائد صنعت را حل می‌کند.
  • از آنجا که گرمای هیدراتاسیون کمتری تولید می‌کند، برای کار در بتن ریزی‌های انبوه مناسب است.
  • مقاومت فشاری و کششی بتن سبز با برخی از مواد در مقایسه با بتن معمولی بهتر می‌باشد.
  • به طور کلی به کاهش مصرف سیمان کمک می‌کند.
  • در مقایسه با بتن معمولی مقرون به صرفه است.
  • کارآیی و روانی بهتری نسبت به بتن معمولی دارد.
  • در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود (هزینه‌های گرمایش و سرمایش).

جوانب منفی استفاده از بتن اکو به شرح زیر هستند :

  • سازه‌های ساخته شده با برخی از انواع بتن سبز، نسبت به سازه‌هایی با بتن معمولی نسبتاً عمر کمتری دارند.
  • مقاومت فشاری این بتن کمتر از بتن معمولی است.
  • آب زیادی جذب می‌کند.
  • خاصیت انقباض و خزش آن در مقایسه با بتن معمولی زیاد است.
  • مقاومت خمشی در بتن سبز کمتر از بتن معمولی است.

کلام آخر

دامنه قابل توجهی در استفاده از مواد زائد برای تولید بتن سبز وجود دارد. جایگزینی مواد بتنی منظم با مواد زائد و محصولات فرعی، فرصتی برای تولید بتن اقتصادی و محیطی را فراهم می‌کند.

جایگزینی نسبی مواد بتنی مانند سیمان و سنگدانه با مواد زائد و مواد افزودنی، مقاومت فشاری و کششی بهتر، مقاومت به سولفات بهبود یافته، کاهش نفوذپذیری و بهبود کارایی را نشان می‌دهد. به طور کلی، آینده ساخت و ساز را باید مربوط به بتن سبز دانست.

منابع :

https://civiconcepts.com/blog