بایدها و نبایدهای عمل آوری بتن

بتن یکی از حیاتی‌ترین مصالح در هر پروژه ساختمانی است زیرا یکپارچگی سازه را تعیین می‌کند. برای بتن، بهترین نوع برای استفاده در پروژه‌ها، موادی با مقاومت بالا، مقدار رطوبت کافی برای هیدراتاسیون، مقاومت در برابر یخ زدگی و ذوب، پایداری حجم و مقاومت در برابر سایش و پوسته شدن است. اما چگونه می‌توان به این امر در مدیریت پروژه‌ها در ساخت و ساز دست یافت؟ این مهم از طریق عمل آوری مناسب بتن حاصل می‌شود..برای شناخت بایدها و نبایدهای عمل آوری بتن با بتن پارس زاگرس همراه باشید

بتن عمل آوری شده به فراهم کردن رطوبت، زمان و دمای مناسب برای به دست آوردن خواص و کیفیت مطلوب بتن برای استفاده مورد نظر شناخته می‌شود. فرآیند عمل آوری بتن برای اطمینان از دوام و توسعه مقاومت بتن ضروری است. عمل آوری بلافاصله پس از بتن انجام می‌شود و شامل حفظ شرایط دما و رطوبت مطلوب برای مدت زمان طولانی است. در مقاله امروز، ما به بهترین و بدترین شیوه‌های عمل آوری بتن که می‌توانید برای پروژه بعدی خود استفاده کنید که برای پیمانکاران بتن یا حتی پیمانکاران عمومی قابل استفاده است، نگاهی خواهیم کرد.

بایدهای عمل آوری بتن

اثرات عمل آوری نامناسب بتن

در زیر برخی از معایب قابل توجه عمل آوری نامناسب بتن وجود دارند که باید از وقوع آنها در پروژه‌های خود جلوگیری کنید. دانستن عواقب و نحوه اجتناب از آنها به ساده سازی مدیریت پروژه برای ساخت و ساز در هنگام کار بتن ریزی کمک می‌کند.

  • احتمال نفوذ مواد شیمیایی و کلریدهای جو بسیار زیاد است.
  • مقاومت خمشی و فشاری کاهش می‌یابد.
  • ترک‌ها در اثر خشک شدن شرینکیج، انقباض پلاستیک و اثرات حرارتی ایجاد می‌شوند.
  • دوام بتن به دلیل نفوذپذیری زیاد کاهش می‌یابد.
  • مقاومت در برابر هوا و یخ زدگی کاهش می‌یابد.
  • میزان کربناته شدن روی بتن افزایش می‌یابد.
  • سطوح با گرد و غبار و ماسه پوشانده شده و باعث کاهش مقاومت سایشی می‌شوند.

بایدهای عمل آوری بتن

هفت تا 10 روز اول عمل آوری برای زمانی که استحکام بتن بیشترین افزایش را داشته باشد بسیار مهم است. بتن تازه شما نباید در این دوره خشک شود، به خصوص اگر در معرض نور مستقیم خورشید باشد. یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای عمل آوری بتن، این است که آن را با آب، پنج تا 10 بار در روز یا هر چند وقت یک‌ بار که می‌توانید، برای هفت روز اول آبیاری کنید.

این روش که عموماً به عنوان «خاصیت مرطوب کنندگی» شناخته می‌شود، اجازه می‌دهد تا رطوبت محبوس شده در بتن به آرامی تبخیر شود. بتن مرطوب شده می‌تواند 50 درصد قوی‌تر از بتن معمولی باشد. با این حال، شایان ذکر است که آب پاشی برای بتن ریخته شده در هوای فصول سرد توصیه نمی‌شود. مدیریت صحیح پروژه به شما کمک می‌کند آب پاشی را برای مدت هفت روز برنامه ریزی بگنجانید و زمان را مدیریت کنید.

بتن تازه ریخته شده را بپوشانید

فرض کنید وقت ندارید بتن خود را با یک شلنگ برای آب پاشی مرطوب کنید. روش دیگر استفاده از پوششی است که بتواند رطوبت را در مخلوط بتن به دام بیاندازد و سرعت تبخیر آن را کند کند. دو تا از بهترین گزینه برای این کار، ورق پلی اتیلن با ضخامت حداقل 4 میلی متر و پتوی عایق عمل آوری بتن یا گونی است که هر دو قابل تهیه هستند. قبل از بسته بندی با هر پوشش کیورینگ انتخابی خود، مطمئن شوید که بتن را کاملاً خیس می‌کنید.

اطمینان حاصل کنید که ورق‌ها از محیط دال تا حداقل دو برابر عمق دال فراتر می‌روند. معمولاً از مواد سنگینی مانند آجر و سنگ برای ثابت نگه داشتن پوشش استفاده می‌شود. روزانه پتو یا ملحفه را بردارید، دوباره بتن را خیس کنید، پوشش را نیز خیس نمایید و این کار را به مدت هفت روز تکرار کنید. علاوه بر این، این روش عمل آوری را می‌توان برای تیرها و ستون‌ها با خیساندن آنها و پیچیده کردنشان با یک ورق پلاستیکی یا پتوی عمل آوری یا گونی استفاده کرد.

فرآیند عمل آوری را قابل کنترل کنید

این مورد ساده‌ترین راه حلی است که می‌توانید با عمل آوری بتن خود سازگار کنید. افزودنی‌ها حاوی امولسیون‌های محلول هستند که در صورت پاشش مستقیم بر روی سطوح بتنی یک لایه محافظ ایجاد می‌کنند. در نهایت، این فیلم یک لایه یا مانع برای جلوگیری از تبخیر آب ایجاد کرده و به آن اجازه می‌دهد تا با سرعت ثابتی در فرآیند عمل آوری شرکت کند. این افزودنی‌ها موجود هستند اما می‌توانید آنها را مستقیماً در شرکت‌های بتنی خریداری کنید.

برخی از افزودنی‌های عمل آوری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از چند هفته کاملاً متلاشی می‌شوند، در حالی که برخی دیگر باید پس از تکمیل فرآیند عمل آوری تمیز شوند. با این حال، ترکیبات دیگر به سطح بتن عمل آوری نفوذ می‌کنند، در نتیجه تبدیل به یک آب بند دائمی بتن می‌شوند.

آزمایش اسلامپ را انجام دهید

هدف از آزمایش اسلامپ بتن، اندازه گیری قوام بتن تازه مخلوط شده قبل از گیرش است. عموماً برای بررسی کارایی بتن برای سهولت در عملیات بتن ریزی انجام می‌شود. برای بتن آماده تحویل در محل، آزمایش اسلامپ همچنین می‌تواند نشان ‌دهنده یک دسته مخلوط مناسب یا نامناسب باشد. سالیان متمادی است که این تست به دلیل سادگی رویه و تجهیزات اولیه‌ای، توسط پیمانکاران در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزمایش اسلامپ می‌توان نشان دهنده این باشد نوع عمل آوری چگونه خواهد بود. مطمئن شوید که همیشه یکی از کارگران خود را قبل از هر گونه بتن ریزی در حالت آماده باش قرار دهید و از یکنواختی برای بارهای مختلف بتن تحت هر شرایطی که ممکن است در محل اعمال شوند، اطمینان حاصل کنید.

عمل آوری بتن ریزی

نبایدها در عمل آوری بتن

زمان ایده آل برای استفاده از بتن ریزی، زمانی است که دمای هوا بین 10 تا 15 درجه سانتیگراد برای پنج تا هفت روز پیش بینی می‌شود اما زمانی که هوای سرد و غیرمنتظره وارد منطقه می‌شود، برنامه عمل آوری ممکن است تغییر کند. هنگامی که این اتفاق میفتد، هدف عمل آوری از مرطوب نگه داشتن بتن به گرم ماندن آن برای ادامه فرآیند سخت شدن شیمیایی تغییر می‌کند.

بنابراین، بتن شما با سرعت معمول سفت نمی‌شود. پتوهای عایق بتنی باید در اوایل دو تا سه روز استفاده شوند تا از سرد شدن بتن جلوگیری شود. اگر انتظار دارید دمای بالاتر از 23 درجه سانتیگراد باشد، باید مطمئن شوید که پتوی عایق خیلی سریع خشک نمی‌شود. همیشه پتو را خیس نگه دارید.

در ماه اول بتن را تقویت نکنید

هر نوع لکه یا رنگی که هنگام سخت شدن روی بتن اعمال شود، می‌تواند تحت تأثیر رطوبت باقیمانده یا تغییر محتوای شیمیایی در مخلوط بتن قرار گیرد. به طور کلی حدود یک ماه کامل طول می‌کشد تا بتن فرآیند هیدراتاسیون را کامل کند و تمام آب مصرف می‌شود. استفاده از رنگ خیلی زود در حالی که رطوبت هنوز به سطح بالایی می‌رود، ممکن است فشار غیر ضروری را در زیر سطح سخت رنگ وارد کند که در نتیجه منجر به کنده شدن یا شکستن پیوند رنگ شود.

در نتیجه، ممکن است باعث شود رنگ به خوبی به بتن نچسبد که این می‌تواند ظاهر و رنگ نهایی بتن را تحت تأثیر قرار دهد. به منظور دستیابی به بهترین پوشش رنگ، قبل از اعمال لکه یا رنگ روی بتن تازه، تا زمان عمل آوری، 28 روزه صبر کنید.

خیلی زود روی بتن جدید وزن زیاد وارد نکنید

با توجه به اینکه بتن یکی از مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی در یک پروژه است، شایان ذکر است که این بتن تازه نباید خیلی زود در معرض وزن بیش از حدی قرار گیرد. زمان انتظار باید حداقل 24 ساعت قبل از اجازه تردد افراد روی دال و حداقل 20 روز کامل قبل از عبور ترافیک سنگین مانند ماشین‌ها، تجهیزات، ماشین آلات و وسایل سنگین باشد.

بتن در واقع به زودی پس از ریختن سخت می‌شود اما همچنان در معرض آسیب ناشی از کرنش بار در طول چهار هفته اول عمل آوری است.  با گذاشتن آن برای حداقل 24 ساعت قبل از اجازه تردد، بدون شک بتن قوی‌تر می‌شود. تجهیزات سنگین و وسایل نقلیه می‌توانند زمانی که بتن استحکام کامل خود را بدست آورد، در حدود 28 روز بعد تردد کنند.

منابع:

https://www.procrewschedule.com/