معروف ترین ساختمان های بتنی جهان

بتن همیشه یک ماده مفید بوده است اما با توسعه معماری و طراحی ساختمان، بیشتر به ماده انتخابی برای انواع سازه‌ها و اهداف سازه‌ای تبدیل شده است. از مقاومت یک سد بتنی گرفته تا سقف آکوستیک یک سالن کنسرت بتنی، این ماده کامپوزیت اکنون به مهمترین متریال احداث ساختمان تبدیل شده است. در این مقاله به برخی از بزرگترین، خلاقانه‌ترین و معروف‌ترین ساختمان بتنی جهان می‌پردازیم.

برج خلیفه دبی (Burj Khalifa)

برج خلیفه

برج خلیفه که نه تنها بلندترین آسمان‌ خراش دبی است بلکه به‌ عنوان بلندترین سازه دست ‌ساز جهان نیز شناخته می‌شود. ارتفاع آن 828 متر است که بیش از 45 هزار متر مکعب بتن برای فونداسیون و 330 هزار متر مکعب دیگر برای ساخت خود برج استفاده شده است.

در نتیجه، رکورد بالاترین پمپاژ عمودی بتن را نیز با 606 متر در اختیار دارد. ساخت این ساختمان در سال 2004 آغاز شد و 5 سال بعد برای افتتاحیه بزرگ در 4 ژانویه 2010 به پایان رسید. این برج توسط اسکیدمور، اوینگز و مریل شیکاگو، با آدریان اسمیت و بیل بیکر طراحی و مهندسی شد.

موزه گوگنهایم (Solomon R. Guggenheim Museum)

موزه گوگنهایم

موزه چشمگیر گوگنهایم در نیویورک توسط معمار مشهور جهان، فرانک لوید رایت در سال 1959 ساخته شد. موزه هنر واقع در منهتن، در شهر نیویورک، خانه دائمی مجموعه‌ای استثنایی از هنر امپرسیونیست و پست امپرسیونیست و همچنین هنر مدرن و معاصر است. این ساختمان به لطف شکل استوانه‌ای منحصر به فردش فوراً شناسایی می‌شود.

این بنا به‌عنوان «معبد روح» در نظر گرفته شد و گالری رمپ منحصر به ‌فرد آن از سطح زمین به‌ صورت مارپیچ پیوسته در اطراف لبه‌های ساختمان امتداد می‌یابد و درست در زیر نورگیر در سقف به پایان می‌رسد. بتن به ساختمان اجازه ایجاد یک هماهنگی بصری و سازه‌ای ر ارائه داده است. این اثر مانند موجی ناگسستنی است، با یک طبقه که به طور یکپارچه در طبقه بعدی جریان دارد.

پل میان گذر دریاچه پونچاترین (Lake Pontchartrain Causeway)

پل میان گذر دریاچه پونچاترین

این پل بر فراز دریاچه پونچاترین در لوئیزیانا قرار دارد که ساختش در سال 1956 به پایان رسید. این پل ساحل جنوبی را به ساحل شمالی در حال توسعه متصل کرد و امکان گسترش سریعتر جوامع را فراهم نمود. این پل در واقع از 2 پل موازی تشکیل شده است که از روی دریاچه عبور می‌کنند. این پل طول 38404 متر امتداد دارد و عنوان طولانی‌ترین پل جهان را به خود اختصاص داده که بر روی یک وسعت آب کشیده شده است.

این پل‌ توسط بیش از 9 هزار شمع بتنی نگه داشته می‌شود اما فقط 5 متر بالاتر از سطح آب قرار دارد، بنابراین برای عبور آب از زیر آن، باید از پایه‌ها استفاده می‌شد. جدا از اینکه طولانی‌ترین پل روی آب است، ساختار بتنی عظیم آن اغلب در فهرست ترسناک‌ترین پل‌های جهان قرار می‌گیرد زیرا در عرض حدود 12 کیلومتر، هیچ دیدی از زمین در هر دو جهت وجود ندارد.

گراند دیکسنس (Grande Dixence dam)

گراند دیکسنس

گراند دیکسنس در سوئیس، یکی از بزرگترین و بلندترین سازه‌های بتنی در جهان است. این ساختار 285 متر ارتفاع دارد و از 6 میلیون متر مکعب بتن در ساختش استفاده شده است. به عنوان یک سد گرانشی، بتن مورد نیاز این ساختار با دقت انتخاب شد زیرا تنها بر مقاومت و وزن بتن برای مهار فشار بیش از 400 میلیارد متر مکعب آب متکی است. اما این تنها هدف سد نیست! همچنین با انرژی برق آبی که تولید می‌کند، سوخت 4 نیروگاه را تامین می‌نماید. در واقع این ساختار انرژی زیادی تولید کرده و به طوری که تا 400 هزار خانه را تامین می‌کند.

بلاباخ کونزرتهاوس (Blabach Concerthouse)

 بلاباخ کونزرتهاوس

یکی از سازه‌های بتنی مدرن مورد علاقه ما، سالن کنسرت بلاباخ کونزرتهاوس در آلمان است. این ساختمان شبیه هیچ سالن بتنی دیگری نیست زیرا یک بلوک بتنی ساده است که نیم آن غوطه ور در زمین است. ورودی پلکانی بتنی در زیر بلوک کج و قبل از ورود به خود سالن کنسرت، به یک پذیرایی زیرزمینی منتهی می‌شود.

معمار ساختمان، پتل هایمرل، بتن را برای ساخت این بنا انتخاب کرد زیرا این ماده بهترین جلوه صوتی را برای اجراها ارائه می‌دهد. سطح سخت و صاف بتن، فضاهای کمی را فراهم می‌کند که صدا را می‌توان خنثی کرد و شکل آن باعث شده است که دیوارها و سقف‌ها چین‌دار شوند تا بهترین صدا را داشته باشند. طرح‌های معماری ما را با زیبایی و درجه بندی منحصر به فرد خود مجذوب می‌کنند.

اونیته دبیتاسیون (Unité d’Habitation)

اونیته دبیتاسیون

اونیته دبیتاسیون یکی از بهترین معماری‌های ساخته شده از بتن است. این ساختمان که در مارسی در فرانسه واقع گردیده، بین سال‌های 1947 تا 1952 ساخته شده است و به عنوان یکی از ساختمان‌های مهم بروتالیستی (زبره کاری) در جهان شناخته می‌شود. این ساختمان مسکونی توسط لوکوربوزیه ساخته شده است. در حال حاضر، این ساختمان دارای 337 آپارتمان، یک هتل، یک برنامه هنری روی پشت بام و دو گالری خرید است.

طراحی لوکوربوزیه توسط معمار آمریکایی پیتر بلیک به دلیل داشتن اتاق‌های کوچک کودکان، برخی بدون پنجره مورد انتقاد قرار گرفت. برخلاف بسیاری از بلوک‌های الهام گرفته از آن که فاقد نسبت‌های سخاوتمندانه، امکانات عمومی و فضای پارک هستند، اونیته بین ساکنانش محبوب است و اکنون عمدتاً توسط افراد حرفه‌ای طبقه متوسط به ​​بالا خریداری شده است.

موزه ملی برزیل (National Museum of Brazil)

موزه ملی برزیل

موزه ملی برزیل توسط معمار برزیلی اسکار نیمایر طراحی شده است. طراحی ساختمان شبیه سیاره‌ای است که در زمین جاسازی شده است. نیمه دیگر کره توسط انعکاس در استخر مجاور ایجاد شده است.  تالار رودلف که با نام‌های ساختمان هنر و معماری ییل یا ساختمان A & A  نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین نمونه‌های معماری بروتالیست در ایالات متحده است. این ساختمان که دانشکده معماری دانشگاه ییل را نیز در خود جای داده، در نیوهیون در کنتیکت واقع شده است. نمای بیرونی چکش‌ کاری بلوک ‌مانند ساختمان شامل 37 سطح است که در 9 طبقه پخش شده‌اند.

منابع:

https://www.makaan.com/

https://ekaconcrete.com//