تاثیر سیل بر بتن

زندگی در نزدیکی ساحل به این معنی است که فصل طوفان می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین زمان‌های سال باشد. اما در مکان‌هایی از شهر که حتی به ساحل نزدیک نیستند نیز خطر سیل نه تنها افراد بلکه ساختمان‌ها را نیز تهدید می‌کند. خطر غیر قابل توقف و خطرآمیز سیل تحت تاثیر شرایط آب و هوای ناپایدار قرار دارد. سیل در چند سال گذشته یک مسئله بزرگ برای ایران و بسیاری از کشورهای جهان بوده است. سیل می‌تواند آسیب دائمی به ساختمان وارد کند، اما آیا سیل می‌تواند به بتن آسیب برساند؟ در مقاله پارس زاگرس به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

سیل چگونه به بتن آسیب می‌رساند؟

بتن ذاتاً در برابر آب مقاوم است و می‌تواند مقدار زیادی آب را تحمل کند. آنچه باعث آسیب به بتن می‌شود، آبگرفتگی زمین در زیر محل بتن است. جابجایی یا نشست نرم زمین می‌تواند فونداسیون‌ها یا شمع‌های بتنی را جابجا کرده و باعث ترک خوردن آنها شود. آبی که با سرعت 15 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، می‌تواند به اندازه بادهایی تا سرعت 300 کیلومتر در ساعت نیرو داشته باشد.

فشار و وزن چندین تن آب روی سازه می‌تواند باعث ایجاد ترک در بتن شود. نیروی این آب بر روی زمین و اطراف ساختمان‌ها نیز می‌تواند مشکلاتی را برای سازه ایجاد کنند. هنگامی که زمین بیش از حد اشباع شود، دیوارهای بتنی می‌توانند جابجا شوند. این حرکت باعث خرد شدن و شکستن بتن می‌شود.

سیل

سیل چگونه به فونداسیون آسیب می‌رساند؟

سیل می‌تواند به چندین طریق به فونداسیون شما آسیب برساند، از نیروی وارده آب گرفته تا نفوذ آب که می‌تواند باعث ایجاد یا افزایش ترک در بتن شود. هر دو نوع آسیب، یکپارچگی ساختاری ساختمان را ضعیف کرده و آن را در برابر عناصر مختلف آسیب پذیرتر می‌کند. نیروی سیل و اجسامی که به خانه شما برخورد می‌کنند، می‌توانند برای تضعیف کل ساختار یا حتی جدا کردن دیوارها از فونداسیون کافی باشند.

حتی فونداسیون دفن شده در اعماق زمین نیز از سیل ناگهانی در امان نیستند. هنگامی که آب به داخل سرازیر می‌شود، ناپایداری ایجاد می‌کند که این موضوع باعث حرکت یا حتی شکستن فونداسیون تحت فشار می‌شود. ترک‌های کوچک به طور طبیعی در طول زمان به دلیل تغییرات رطوبت و دما ایجاد می‌شوند اما نیروی شدیدی مانند نیروی ناشی از سیل می‌تواند باعث تشدید ترک‌های موجود شود. ترک‌های فونداسیون باعث می‌شوند هوای سرد و رطوبت وارد عضو سازه‌ای شود، امکان تخریب همه جانبه را فراهم کند.

اگر بتن شما آسیب ببیند چه باید کرد؟

اگر آسیبی به فونداسیون یا دیوارهای بتنی شما وارد شد باید به مهندسان سازه مراجعه کنید. دو استراتژی مختلف برای کاهش آسیب ناشی از سیل در بتن وجود دارند. اولی یک استراتژی حذف آب است که از ورود آب به ساختمان جلوگیری می‌کند و تأثیر سیلاب در عمق کم را بر ساختمان به حداقل می‌رساند. شکل دوم حفاظت «استراتژی ورود آب» نامیده می‌شود. این مورد برای سیل‌های شدید طراحی شده است و هدف آن کاهش میزان خسارت وارده به ساختمان پس از ورود آب به آن است.

هر دوی این استراتژی‌ها به جلوگیری از آسیب جدی به ساختمان‌ها کمک می‌کنند زیرا بتن به طور خاص برای شرایط سیل ساخته شده است. چه سازنده بتن شما از استراتژی حذف آب یا استراتژی ورود آب استفاده کند، بتن برای ایجاد یک مانع محکم برای خانه یا ساختمان ضروری است.

سیل و رانش زمین

نشانه‌های خسارت سیل بر بتن

در مقاله ای عبارتی تحت عنوان «آبشستگی» مورد بحث قرار گرفت. آبشستگی فرآیندی که طی آن آب متحرک، بتن موجود در مسیر خود را می‌خورد. آبشستگی می‌تواند منجر به سوراخ‌هایی در جاده‌ها، خرابی فونداسیون و در موارد شدیدتر، فروریختن کامل آنها شود. قرارگیری پل‌ها در مسیر آسیب با استفاده از شمع‌ها می‌تواند به محافظت در برابر چنین نگرانی‌هایی کمک کند.

ماهیت جاذب بتن به آن اجازه می‌دهد تا رطوبت را به مواد مجاور منتقل کند و احتمال شکست کف بتنی یا آسیب به اسکلت را افزایش دهد. طبیعت متخلخل بتن آن را به مکانی مناسب برای گرد و غبار، گرده و مواد مشابه تبدیل می‌کند. همچنین بتن به شدت هر جذب رطوبت علاقه نشان می‌دهد. پس همه این باعث ضعیف شدن بتن از نظر استحکام و یکپارچگی آن می‌شود.

این سازمان خاطرنشان می‌کند که بتن سیل زده نباید بیش از 24 ساعت مرطوب بماند. حوادث سیل می‌توانند منجر به خسارات جانی و مالی ویرانگری شوند. با توجه به نگرانی‌های اضافی مربوط به مسائل زیرساختی، ارزیابی خسارت پس از یک بلای طبیعی می‌تواند بسیار زیاد باشد.  اگر اخیراً سیل در منطقه شما آسیب زیادی وارد کرده است، مراقب علائم زیر نشتی از آسیب بتن و فونداسیون باشید که در زیر آورده شده‌اند:

  • ترک‌هایی در دیوارها، سقف‌ها یا کف‌ها ظاهر می‌شوند.
  • درها و پنجره‌ها دیگر به درستی باز و بسته می‌شوند.
  • طبقات مختلف ساختمان دچار انحنا می‌شوند.
  • کف طبقه ممکن است دچار شیب و خیز شود.

کلام آخر

سیل بدون شک در بتن تاثیر می‌گذارد، به شرطی که به صورت مداوم و در حجم بالا رخ دهد. حجم بالایی از آب می‌تواند فشار زیادی را به عضو بتنی وارد کند و باعث تخریب بتن در بلند مدت شود. اگر فونداسیون سازه به درستی بتن ریزی نشده باشد، هر سیل ویران‌گری می‌تواند به بتن آسیب وارد کند. به خصوص نشست زمین و جابجایی خاک می‌تواند فونداسیون بتنی را تخریب و به طور کلی باعث ریزش ساختمان شود.

منابع:

https://www.knightscompanies.com

https://generalchipping.com/

https://foundation-crack-expert.com//