بلندترین سازه های جهان

در سال 1994 جمعیت جهان حدود 5.5 میلیارد نفر بود. امروزه بعد 26 سال، جمعیت تقریباً به 8 میلیارد نفر رسیده است. تصور کنید که این عدد معادل رشد سالانه در حدود 100 میلیون نفر است. بنابراین، با توجه به این که همۀ ما به نوعی به سرپناه نیاز داریم و با افزایش جمعیت، عرض زمین قطعاً قابل گسترش نیست اما تنها جایی که می‌توانیم برویم به سمت بالا است. بنابراین، ساختمان‌های بلند نیز بر حسب ضرورت ساخته می‌شوند. آنها به ما این فرصت را می‌دهند که گستردگی شهرها را کنترل کنیم. به همین دلیل، ما در این مقاله از بتن پارس زاگرس،  به معرفی بلندترین سازه های جهان می پردازیم.

20 تا از بلندترین سازه های جهان

ما قصد داریم به 20 ساختمان بلند دنیا نگاهی بیندازیم که ما را بیش از اندازه مجذوب خود کرده‌اند.

1- برج خلیفه (Burj Khalifa)

بلندترین سازه های جهان - برج خلیفه

ما لیست بلندترین سازه های جهان را با برج خلیفه در دبی شروع می‌کنیم. این ساختمان که در امارات متحده عربی واقع شده است، با 828 متر (2717 فوت) ارتفاع بسیار دیدنی است. تصور این که در بالاترین طبقه آن (طبقه 163) قرار بگیرید، کمی دلهره‌آور خواهد بود. منظره آن بالا را تصور کنید. آیا احساس نمی‌کنید که یک جهان به تنهایی در مقابلتان قرار دارد؟ با توجه به اینکه برج خلیفه در دبی به عنوان هتل، ساختمان مسکونی و ساختمان اداری شناخته می‌شود، ممکن است این شانس را داشته باشید که دنیای جدید داخل برج را تجربه کنید.

2- برج شانگهای (Shanghai Tower)

بلندترین سازه های جهان - برج شانگهای

در ارتفاع چشمگیر 632 متر (2073 فوت)، این آسمان خراش عنوان بلندترین ساختمان پیچ خورده در جهان را به خود اختصاص داده است. برج شانگهای پس از تکمیل در سال 2014، جای خود را در میان برج جین مائو و مرکز مالی جهانی شانگهای برای تکمیل سه گانه برج‌ها مشخص کرده است. این سازه شگفت انگیز مهمترین جاذبه شهر لوجیازویی است. طراحی خارق العاده این برج، ظاهری منحصر به فردی به آن بخشیده است. چرخش 120 درجه‌ای نمای بیرونی این برج همان چیزی است که همه را مجذوب کرده است.

3- برج ساعت مکه (Makkah Royal Clock Tower)

بلندترین سازه های جهان - برج ساعت مکه

این برج که به عنوان یکی از بلندترین سازه های جهان شناخته می‌شود، 120 طبقه دارد. این برج بلندترین ساختمانی است که دارای یک صفحه ساعتی است. برج ساعت در مکه قرار دارد و در سال 2012 ساخته شده است. برج در ارتفاع چشمگیر 601 متری (1.972 فوت) قرار دارد. شما مجذوب این برج خواهید شد. هر یک از چهار طبقه موزه برج ساعت، موضوع خاصی را نشان می‌دهند. طبقه اول، برج مکه و مراحل طراحی و ساخت آن را نشان می‌دهد. طبقه دوم بر اندازه گیری زمان تمرکز می‌کند که در زمان‌های قدیم استفاده می‌شده است. طبقه سوم نشان می‌دهد که چگونه زمین، خورشید و ماه توسط اجداد ما برای سازماندهی زندگی و فعالیت‌های خود استفاده شده است. در نهایت، طبقه چهارم ویژگی‌های فضا و سیارات موجود در آن را نشان می‌دهد.

4- مرکز مالی پینگ آن (Ping An Finance Center)

بلندترین سازه های جهان - مرکز مالی پینگ آن

این چهارمین ساختمان بلند جهان است که در سال 2017 تکمیل شد. این برج دارای 115 طبقه است و کاربری اداری دارد. در ارتفاع 599 متری (1،965 فوت) مرکز مالی پینگ آن به عنوان مرکز تجاری شهر عمل می‌کند. این آسمان خراش در تقاطع جاده یی تیان و جاده فو هوآ در منطقه فوتیان قرار دارد. شما نمی‌توانید منظره چشمگیر شهر را که با آسمان خراش بزرگ خود آسمان را سوراخ کرده است از دست بدهید. این تجربه احتمالاً شما را به یاد برج‌های مهم دیگری مانند برج ساختمان امپایر استیت یا ساختمان کرایسلر میندازد.

5- برج جهانی لوته (Lotte World Tower)

برج لوته

برج جهانی لوته یکی از بلندترین سازه های جهان با ارتفاع خیره کننده 554.5 متر (1819 فوت) است. با نگاه کردن به این برج می‌توانید قدرت و فرهنگ 123 طبقه‌ای که این آسمان خراش را تشکیل می‌دهند را ببینید و احساس کنید. این برج نمادی از سه جنبه مهم کره از جمله تکنولوژی، طبیعت و سنت‌هاست. این ساختمان علاوه بر اینکه یک بنای تاریخی مدرن برای کره جنوبی و جهان است، همچنین شامل هر چیز لازم برای زندگی شهری مدرن است.

6- مرکز تجارت جهانی (One World Trade Center)

مرکز تجارت جهانی

این برج عظیم شهر نیویورک با افتخار در آسمان با ارتفاع چشمگیر 541.3 متر (1،776 فوت) قرار گرفته است و به عنوان یک فضای اداری برای بسیاری از کسب و کارها عمل می‌کند. مرکز تجارت جهانی در سال 2014 تکمیل شد و همچنان قدرتمند روی پا ایستاده است و به عنوان چراغی برای مرکز جدید شهر نیویورک می‌درخشد. با در نظر گرفتن رشد و توسعه، مرکز تجارت جهانی بدین دلیل طراحی شده است هم به عنوان یک مرکز اداری و هم گردشگری خدمت کند.

7- مرکز مالی CTF گوانگجو (Guangzhou CTF Finance Centre)

مرکز مالی گوانگژو

مرکز مالی CTF گوانگجو که یکی از آسمان خراش‌های شگفت انگیز جهان است، بخشی از برج‌های دوقلوی گوانگژو است. این ساختمان در ارتفاع 530 متری (1،739 فوت) قرار دارد و به عنوان هتل و برای مقاصد مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلزکاری این ساختمان را به نماد معماری پایدار و معماری با تراکم بالا تبدیل کرده است. نمای آن از شیشه است و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد.

8- آسمان خراش مرکز مالی سی تی اف تیانجین (Tianjin CTF Finance Centre)

مرکز مالی تیانجین

این ساختمان به عنوان یکی از بلندترین سازه های جهان شناخته می‌شود که در ارتفاع 530 متر (1740 فوت) با 97 طبقه قرار دارد. این ساختمان با موقعیت باشکوه و مطمئن خود در افق شهر، به عنوان یک هتل و یک ساختمان اداری عمل می‌کند و شامل آپارتمان‌های مجلل و مجهز است. همچنین طراحی دقیق و نمای پیچیده این ساختمان به این ایده کمک کرده است که این ساختار باشکوه نمادی از منطقه شود.

9- برج سیتیک پکن (CITIC Tower)

برج سیتیک پکن

برج سیتیک آسمان خراش دیگری در آسیاست. این اثر هنری 527.7 متر (1.731 فوت) ارتفاع دارد و خانه بسیاری از کسب و کارهاست زیرا به عنوان یک ساختمان اداری عمل می‌کند. این برج در مرکز منطقه تجاری مرکزی پکن به وسعت 30 هکتار واقع شده است، پس جای تعجب نیست که وظیفه اصلی این برج، رسیدگی امور اداری و تجاری باشد.

10- تایپه ۱۰۱ (TAIPEI 101)

برج تایپه 101

این ساختمان چشمگیر که در سال 2004 تکمیل شده است، دارای 101 طبقه است که همگی دارای ویژگی‌های چشمگیری هستند. تایپه 101 که بیشتر به عنوان فضای اداری عمل می‌کند، عنوان بلندترین ساختمان سبز جهان را تا سال 2011 در اختیار داشت. این بنای طراحی شده است که شبیه یک ساقه عظیم بامبو باشد. ارتفاع آن در بالای شهر شما را شگفت زده می‌کند. اگر ماجراجویی را دوست دارید، می‌توانید به طبقه 89 بروید، جایی که یک عرشه جهت مشاهده شهر وجود دارد. نمای این برج کاملا امیدوار کننده به نظر می‌رسد، اگرچه این آسمان خراش 508 متر (1،667 فوت) ارتفاع دارد اما به لطف داشتن آسانسوری با سرعت 1010 متر در دقیقه، فقط 40 ثانیه طول می‌کشد تا از طبقه همکف به طبقه 89 برسید.

11- مرکز مالی جهانی شانگهای (Shanghai World Financial Center)

مرکز مالی شانگهای

این آسمان خراش به ارتفاع 492 متر (1،614 فوت) با 101 طبقه به شکلی طراحی شده است تا از انرژی و سایر منابع طبیعی بیشترین استفاده را داشته باشد. همچنین، فنآوری‌های پیشرفته‌ای در آن به کار گرفته شده‌اند تا مطمئن شد که محیط اداری راحت و ایمنی فراهم شده است. استفاده از شیشه‌های چند لایه در پنجره‌ها، تأثیر HVAC (تهویه مطبوع) ساختمان را افزایش می‌دهد. همچنین، سیستم تهویه مطبوع با قرار گرفتن در ناحیه‌ای دقیق، مصرف انرژی را در ساختمان به حداقل می‌رساند و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

12- مرکز تجارت بین المللی (International Commerce Centre)

مرکز تجارت بین المللی

مرکز تجارت بین المللی با 108 طبقه و ارتفاعی در حدود 484 متر (1.588 فوت)، یکی از بلندترین سازه های جهان است. این ساختمان با شهرت جهانی که دارد، در سال 2010 تکمیل شد و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری هنگ کنگ است. این برج نه تنها یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید هنگ کنگ را دارد بلکه بلندترین رصدخانه جهان را نیز در خود دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید تجربه تماشای جهان در حالی که صدها متر در هوا هستید را تجربه کنید، برنامه ریزی سفر بعدی خود به هنگ کنگ را شروع کنید.

13- مرکز لاختا (Lakhta Center)

مرکز لاختا

این سازه در ارتفاع 462 متری (1516 فوت) قرار دارد و در 12 کیلومتری مرکز شهر در ساحل خلیج فنلاند در روسیه واقع شده است. طراحی معماری این برج چشمگیر است و نمای براق آن موقعیت منحصر به فردی در چشم انداز سنت پترزبورگ ایجاد می‌کند. همچنین نمای شیشه‌ای خاص این برج باعث تغییر رنگ نسبت به نور و موقعیت خورشید می‌شود.

14- وینکام لندمارک 801 (Vincom Landmark 801)

برج وینکام

این آسمان خراش که در سال 2018 تکمیل شد و در ارتفاع 461.2 متر (1.513 فوت) قرار دارد، یک جاذبه گردشگری محبوب در شهر هوشی مین در کشور ویتنام است. مانند مرکز تجارت بین المللی، این برج دارای یک عرشه در بالای  طبقه 82 است (بالاترین طبقه) که می‌توان در آن منظره شهر را مشاهده کرد.

15- چانگشا آی اف ‌اس تاور تی یک (Changsha IFS Tower T1)

برج چانگشا

یکی دیگر از بلندترین سازه های جهان، چانگشا آی اف ‌اس تاور تی یک نام دارد. این سازه در ارتفاع 452.1 متر (1،483 فوت) قرار دارد و دارای 94 طبقه است. عمدتاً به عنوان هتل و ساختمان اداری عمل می‌کند. از زمان تکمیلش در سال 2018، به عنوان بلندترین ساختمان در چانگشای چین و یازدهمین ساختمان بلند در آسیا شناخته می‌شود.

16- برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas Twin Towers)

برج دوقلو پتروناس

برج‌های دوقلوی پتروناس در رتبه 16 بلندترین سازه های جهان قرار دارند. طراحی این برج‌ها با توجه به آب و هوا و موقعیت مکانی باعث صرفه جویی انرژی می‌شود. هر دو برج که در سال 1998 تکمیل شدند، دارای ارتفاع 451.9 متر (889 فوت) و دارای 88 طبقه هستند. مطمئناً از حضور این دو ساختمان شگفت زده خواهید شد.

17- سوهو آی اف اس (Suzhou IFS)

برج سوهو

این ساختمان که در سال 2019 تکمیل شد، به عنوان یک هتل، مرکز اداری و آپارتمان‌های مجلل خدمات ارائه می‌دهد. این آسمان خراش پر زرق و برق با افتخار در ارتفاع 450 متری (1،476 فوت) ایستاده است و گواهی روشنی بر فرهنگ، تاریخ و هویت سوژو در چین است. این برج از ماهی الهام گرفته شده است. ماهی نمادی از رفاه است. جای تعجب نیست که این برج به عنوان پدیده مدرن و تکنولوژیکی در سوژو به یکی از مرکز تجاری مهم در چین تبدیل شده است.

18- برج زیفنگ (Zifeng Tower)

برج زیفنگ

این آسمان خراش چینی با ارتفاع 450 متر (1476 فوت) دارای طراحی معماری منحصر به فردی است که آن را از خواهر و برادرهای همسایه خود متمایز می‌کند. این ساختمان 66 طبقه دارای طراحی پیچیده‌ای است که زیبایی معماری مدرن و باستانی آن را برجسته می‌کند. ادغام یکپارچه این دو زبان معماری فقط بخشی از جذابیت‌های برج زیفنگ است. با تماشای این برج شما شیفته‌اش خواهید شد زیرا این اثر شگفت انگیز بسته به نور و زمان روز ظاهر خود را تغییر می‌دهد.

19- اکسچنج 106 (The Exchange 106)

برج اکسچنج 106

اکسچنج 106 که از بلندترین سازه های جهان محسوب می‌شود، دارای 95 طبقه و ارتفاعی در حدود 445.1 متر (1،460 فوت) است. این ساختمان مرکز اداری بسیاری از کسب و کارها در مالزی است. طراحی معماری این برج، این ساختمان را به تجسم پیچیدگی‌های ظریفی تبدیل کرده است که بیانگر بلندپروازی‌های کشور مالزی در عرضه تجاری است. این برج در سال 2019 تکمیل شد و می‌توان آن را از کیلومترها دورتر نیز مشاهده کرد.

20- برج ویلیس (Willis Tower)

برج ویلیس

این آسمان خراش 108 طبقه که در سال 1974 تکمیل شده است، نزدیک به 25 سال مقام اول بلندترین سازه جهان را در اختیار داشت. این برج که قبلاً به عنوان برج سیرز شناخته می‌شد، در شیکاگو واقع شده است. این ساختمان افتخار داشتن یکی از بزرگ‌ترین و ابتکاری‌ترین طرح‌های معماری را به خود اختصاص داده است. این ساختمان بلند آلومینیومی مشکی و شیشه‌ای، 442.1 متر (1،451 فوت) ارتفاع دارد.

 

منابع:

https://www.archute.com/tallest-buildings-world-today/